Sådan femdoblede løbsarrangør antallet af deltagere

Motionsklubben Amager oplevede faldende interesse for deres årlige motionsløb. Et øget fokus på markedsføring vendte den negative udvikling.

Motionsløbet "Lufthavnen Rundt og Strandparken" er på få år blevet forvandlet til en deltagermagnet. Foto: Jan K. Madsen

Ligesom mange andre løbsarrangører måtte Motionsklubben Amager i 2015 erkende, at interessen for klubbens årlige motionsløb Lufthavnen Rundt og Strandparken var støt faldende. Et voksende antal udbydere på løbsarrangørmarkedet, samt voksende forventninger fra deltagerne til event- og løbsoplevelsen havde presset klubben fra det vestlige Amager.

Klubben manglede både ressourcer og viden om bl.a. markedsføring til selv at kunne løfte opgaven.

DGI Storkøbenhavn tilbød derfor konceptsparring og konkret hjælp med markedsføringen. Resultatet var, at løbets grundfortælling blev skærpet og en Facebook-begivenhed blev oprettet. DGI Storkøbenhavn stod for drift og annoncering af Facebook-siden samt håndtering af siden, hvor løberne skulle tilmelde sig. Endelig blev email-marketing også et prioriteret redskab i rekruttering af løbere. Motionsløbet fik kort sagt et "facelift" med en ny indpakning.

Løbets udvikling i tal

  • 2003: 50 deltagere (første udgave af løbet)
  • 2009: 435 (deltagerrekord)
  • 2013: 152 deltagere (laveste deltagerantal siden 2004)
  • 2016: 505 deltagere (først år med DGI's hjælp)
  • 2019: 794 (UDSOLGT og pt. deltagerrekord)

"Det var en rigtig god oplevelse. Det lagde grunden til, at vi fra 2015 til 2016 fordoblede vores deltagerantal fra 250 til 505 og lige siden er vokset yderligere," fortæller klubbens formand Grethe Kristensen.

Motionsklubben Amager og DGI Storkøbenhavns samarbejde er siden fortsat. Hele tiden med fokus på at udvikle og tage løbet til nye højder. For eksempel blev målet i 2019 DAF-opmålt, hvilket betyder at distancer og tider på 10 kilometer-ruten og halvmaraton nu tæller på de officielle løbsranglister.

I 2020 arbejdes der på at åbne op for endnu flere løbere. Selvfølgelig med fokus på at opretholde løbets kvalitet, og at kapaciteten fortsat skal kunne bære det.

Har du spørgsmål eller er din klub interesseret i også at hjælp af DGI til markedsføring? Så tag fat i din lokale løbekonsulent.