Sådan kan et prøvemedlemskab skaffe nye medlemmer

Et motionsløb bidrager ofte mere til klubbens økonomi end til nye medlemmer. Men det kan I lave om på ved at tilbyde deltagerne et prøvemedlemskab.

Løb er en af danskernes foretrukne motionsformer, men få løber i en forening. Foto: Ole Larsen

Selvom der afholdes masser af motionsløb og events, kniber det ofte med at reklamere for klubben, der står bag.

Læs også: Prøvemedlemskab åbner cykelklubben op for nye medlemmer

Så mange danskere løber

  • 1.300.000 danskere bruger løb som motionsform
  • Kun syv procent løber i en forening
  • Der afholdes omkring 1.500 motionsløb om året med mere end 700.000 deltagere

Kilde: Danskernes motions- og sportsvaner 2016, IDAN

Det er en skam. De mange motionsløb er nemlig oplagte muligheder for at tiltrække nye lokale medlemmer til jeres klub.

Ved at tilbyde et gratis prøvemedlemskab hos jer i forbindelse med tilmeldingen til jeres løb, gør I opmærksom på, at I eksisterer, og øger værdien af startnummeret med en minimal indsats.

Sådan gør I

I tilbyder alle deltagere i jeres motionsløb et gratis prøvemedlemskab i jeres klub. I bestemmer selv, hvornår det starter, og hvor længe deltagerne må træne med som prøvemedlemmer. Det kunne for eksempel være i tre måneder fra købet af startnummeret. 

Prøvemedlemskabet skal være et tilvalg i eventtilmeldingen, så alle deltagere får tilbuddet, og I ikke skal gøre en ekstra indsats for at kommunikere det ud.  Det øger også værdien af det startnummer, som deltagerne køber.

Læs også: Brug events til at få flere medlemmer i løbeklubben

I kan markedsføre eventet og prøvemedlemskabet som ét samlet tilbud. På den måde bliver koblingen mellem eventet og jer også meget tydeligere. Og prøvemedlemskabet vil for deltagere kunne bruges som incitament til at tilmelde sig tidligere end fire dage før løbet.

Hvordan markedsfører I tilbuddet?

Når I markedsfører jeres event i lokalområdet eller via sociale medier, kan I bruge prøvemedlemskabet til at skabe ekstra værdi.

Målret jeres markedsføring, så den passer til jeres forening og event, og så den rammer potentielle deltagere: I kan for eksempel skrive:

Tilmeld dig nu og træn gratis med i xx-forening indtil navn-på-event. Vores gå- og løbehold hjælper dig i form til løbet.

Læs også: Vil du starte et løbefællesskab – få hjælp af DGI

Succes for Hærvejsløbet

Konceptet med prøvemedlemskaber testede DGI Hærvejsløbet i år, og det viste sig som en succes, da 15 procent af deltagerne takkede ja til tilbuddet om at træne gratis med i en lokal klub.

”Vi testede deltagernes interesse for at prøve at træne med i en klub, og vi blev overraskede over, at så mange var interesserede, siger Idrætskonsulent i Løb og Cykling René Vinther Olsen.

Eksempel: Sådan kan I skrive i eventtilmeldingen

Gratis prøvemedlemskab

Når du har tilmeldt dig løbet, kan du træne gratis med os, indtil dato. Vi mødes ved sted og træner tirsdag og torsdag fra klokken 18:00 til 19:00. Vi har både gå- og løbehold.

Vis kvitteringen for din tilmelding, første gang du træner med. Så vil en af vores instruktører tage godt imod dig og guide dig til, hvilket hold der passer bedst til dit niveau.

Ved spørgsmål kontakt kontaktperson.