Syretræning - hvad er det og hvorfor skal løbere træne det?

Ved at træne din syretærskel, bliver du i stand til at løbe ordentligt, selv når du løber med syre i kroppen.

De fleste har oplevet, at man “syrer til” på en løbetur. Måske gav du den fuld gas op ad en bakke, eller også var du godt undervejs i et motionsløb. Under alle omstændigheder vil du gerne være i stand til at løbe ordentligt - også når du har syre i kroppen.

Vil du træne din syretærskel, kan du gøre det gennem intervaller. Du kan sætte intervallerne sammen på mange forskellige måder. Hvis du tager udgangspunkt i, at pausen skal føles “for kort”, så er du godt på vej. Det vil nemlig være et udtryk for, at kroppen ikke endnu har nået at “rydde op” efter det tidligere interval, og derfor starter du næste interval op med en vis portion syre i kroppen.

Eksempler på træningspas kunne være 3-4 minutters intervaller. Under intervallerne kan du sigte efter at ramme en puls, som er i starten af zone 4. Når du når til pausen, kunne det eksempelvis være 1 minut med gang eller 2 minutter med jog. Hvor længe pausen skal være, afhænger af, hvor hurtigt, du har løbet i intervallet, så husk derfor at mærke efter, om pausen føles tilstrækkelig eller for kort.

Vær opmærksom på teknikken

En naturlig følge af, at pauserne føles for korte er, at træningen bliver gradvist hårdere undervejs i træningspasset. Desto mere træt, du bliver, desto større er risikoen for, at du begynder at løbe med en uhensigtsmæssig løbeteknik.

En dårlig løbeteknik kan skyldes, at du er blevet udtrættet i nogle muskler, og derfor er nødt til at bevæge dig anderledes for at holde tempoet. Det kan også ganske enkelt skyldes koncentrationssvigt. Det er faktisk meget normalt, at man “taber hovedet”, når træthedsfølelsen bliver kraftig.

Hvis du har en dårlig løbeteknik i din træning, øver du dig i at bevæge dig på en uhensigtsmæssig måde. Det kan faktisk betyde, at du træner dig til en dårligere løbeøkonomi. Vær derfor opmærksom på at bevare koncentrationen og bevæge dig ordentligt.

Hvis du syrer så meget til, at løbestilen bliver helt skidt, har du formentlig løbet for intensivt i intervallerne

Hvis du syrer så meget til, at løbestilen bliver helt skidt, har du formentlig løbet for intensivt i intervallerne. Her kan du med fordel stoppe træningspasset, og prøve at lægge ud med en lavere intensitet næste gang, du skal lave træningen.

Er du udfordret med at holde koncentrationen, selvom intensiteten burde være korrekt, kan du eventuelt dele intervallerne op i sæt. I praksis kunne det eksempelvis være 2 sæt, hvor du i hvert sæt laver 3 x 4 minutters intervaller med 1 minuts pause. I sætpausen jogger du i 2-4 minutter, og starter herefter næste sæt.