Trailløb giver stærke og gode løbeoplevelser

Lad terrænnet bestemme vilkårene for at løbe. Trailløb stiller andre krav til kroppen og giver variation.

Det vigtigste ved trailløb er at fokusere på at løbe afslappet og være i flow det meste af tiden. Foto: Kir Klysner

Efteråret og vinteren behøver slet ikke at være kedelig, når det gælder løb. Det er en tradition at løbe crossløb på denne tid af året, og i det seneste år er trailløb også blevet populært. Fælles for begge type løb er, at du kommer væk fra asfalten og ud i naturen, hvor terrænet bestemmer vilkårene for at løbe. Det stiller helt andre krav til kroppen, og det giver variation i træningen.

Det er positivt, at den til tider ensformige løbetræning udfordres af løb, der stiller anderledes krav til styrke, balance og koordination. Selvom du ikke har erfaring med at løbe i terrænet, skal du ikke være bekymret for at deltage i trailløb, og det mere krævende underlag for løb, da det bare kræver tilvænning.

Som oftest handler løbsarrangementer med trailløb i meget højere grad om oplevelsen end tider og placeringer. Så glem alt om kilometertiden på dit løbeur, og lyt i stedet til kroppen og naturen. Det kan sætte tryk på sanserne og stimulere motivationen for at holde på med løbetræningen i den mere mørke og kolde tid.

Er trailløb nyt?

Mange løbere med lang tids erfaring fortæller, at de altid har lagt vægt på at løbe i naturen, og spørger om der er noget nyt i denne løbstype. Der er formentlig ikke den helt store forskel udover, at det nu i langt højere grad er organiseret, og trailløbere har dannet en særlig løbekultur.

Trailløb er løb i ujævnt og varieret terræn på en afmærket rute, men der kan også være tale om, at løberen selv planlægger ruten. Der kan være stor forskel på, hvor krævende løbet er lige fra skove og parker til terræn med meget stejle skrænter og bakker, så du kan selv vælge niveauet for, hvor vildt det skal være. Under alle omstændigheder, skal du nok blive udfordret på konditionen og løbeteknikken. Trailløb kan egentlig løbes på alle årstider, men der er noget sejt over at blive våd og beskidt på turen, og andre gange kan det være den mere fredfyldte naturoplevelse.

Hvis du har lyst til at prøve kræfter med trailløb, så starter fx Nordjysk Trail Cup i november, og den indeholder 7 trailløb. Har du lyst til at se verdens bedste løbe VM i cross i Århus og selv prøve kræfter med banen, så foregår det i marts til næste år. I det hele tager er der masser af arrangementer, hvor du kan prøve kræfter med denne særlige måde at løbe på, så gå på internettet og søg efter det trail- eller crossløb, som passer til dig.

Sko med godt mønster i sålen en fordel

Har du endnu ikke lyst til at deltage i de arrangerede løb, så kan du også sagtens udfordre dig selv med løbeture i terrænet. Hvis du ikke er vant til at løbe i terræn, så bør du starte langsomt op, da det kræver mere fokus og overskud.

Du skal regne med langsommere kilometertider end ved almindeligt løb, men til gengæld træner du din styrke, og bliver en bedre løber. Bakkerne får pulsen op, og giver en naturlig og motiverende måde at løbe intervaltræning på.

Du behøver som sådan ikke andet løbeudstyr end almindeligt løbetøj og -sko, men det er en fordel med løbesko til trail- eller crossløb og kan gøre oplevelsen bedre. De findes i mange varianter, men alle har et mønster på sålen, der sikrer et godt og stabilt fæste i underlaget, der ofte er mudret på denne tid af året. Fordelen ved denne type sko er også, at de er forstærkede og vandtætte i overdelen, og gør dem mere holdbare end almindelige løbesko.

Trailløb er skadesforebyggende

En del løbere bliver nervøse for at løbe på ujævnt underlag og for at blive skadet. Der er selvfølgelig en risiko for at træde forkert, men efterhånden så bliver du stærkere i fødder-, ben-, mave- og rygmuskler. Du får gennem trailløb lavet den skadesforebyggende styrketræning, som kan være med til at sikre dig et løberliv med få løbeskader. Det gælder for trailløb som ved alle nye træningsformer, at man skal gå roligt frem og mærke efter, og efter et stykke tid bliver kroppen stærkere med den varierede træning, som terrænet giver. Mange løbeskader kommer tværtimod af for ensidige og gentagende bevægelser.

Udover løb på ujævnt underlag, så er det særligt bakkerne, der forandrer kravene til løbeskridtene. Når du løber op ad bakker, bliver du som oftest nødt til at tage færre og hurtigere og skridt, og når du løber ned af bakke, bliver du nødt til at lande længere fremme på foden for at bevare kontrollen.

Det vigtigste ved trailløb er at fokusere på at løbe afslappet og være i flow det meste af tiden, så du får gode oplevelser med at løbe i terrænet. Nogle gange er det også sjovt at løbe alt, hvad man kan og få presset pulsen op. God fornøjelse med trail- og crossløbetræningen.