Video: Styrk løbetræningen med mindre løb og mere styrketræning

Få inspiration til, hvordan du i din løbeklub kan tilbyde løbetræning på en alternativ måde, hvor løb og styrketræning kombineres. Se hvordan i videoen.

At tilbyde en varieret løbetræning i din løbeklub, der byder på andet og mere end løb i forskellige pace-grupper, er der rigtig mange fordele forbundet med. Se 5 fordele længere nede i artiklen. Men inden du gør det, foreslår vi, at du ser videoen.

I videoen demonstreres en udendørs træning, hvor løb er blevet kombineret med styrke- og coretræning.

Se videoen og få inspiration til, hvordan du som er træner eller på anden måde er involveret i en løbeklub, kan tilbyde en alternativ træningssession.

5 fordele ved alternative løbetræninger

1. Stort potentiale for flere medlemmer

Rigtig mange danskere ejer et par løbesko, men de færreste elsker decideret at løbe. De hører til kategorien ”Sundhedsløbere” for hvem løb primært er et middel til bedre sundhed. Potentialet for flere medlemmer er rigtig stort i denne kategori. For at tiltrække denne type løbere er det en fordel at kamouflere og kombinere løb med mere end en enkelt omgang planke, når den traditionelle løbetur er slut. Denne træning er oplagt til at tiltrække "Sundhedsløberne".

2. Godt supplement for nuværende medlemmer

Traditionsløberen tilhører i modsætning til "Sundhedsløberen" den kategori, som godt kan lide at løbe. Traditionsløbere er løbeklubberne pt. fyldt med, men desværre løber denne type løbere også ind i mange løbeskader, hvilket betyder mange må holde pause fra løb og risikerer at forlade løbeklubben. Den alternative træning kan være med til at forebygge og undgå skader, hvis den bruges som supplement til den traditionelle løbetræning.

3. Det er ”in” at være ude

Udendørs holdtræningstilbud hitter. Danskerne elsker at motionere i den fri natur, og som følge deraf rykker flere og flere foreninger træningen udendørs, når vejret og årstiden tillader det. Der er mange andre grunde til, at udendørs træning hitter: Dels er det et urbehov at træne under åben himmel. Dels er det en reaktion på mange års indendørs træning i maskiner og på hold, som fitnessbølgen har ført med sig. Der kan nævnes mange andre grunde, men essensen er, at udendørs træning stiger og stiger i popularitet. 

Læs mere om det her: Outdoor-fitness hitter

4. Hele kroppen bliver trænet

Den alternative træning kan kombinere styrkeøvelser med intervalpræget løb. På den måde styrkes kredsløbet, de store muskelgrupper og coren. Det giver en rigtig god effekt og fornemmelse i kroppen, når træningen er slut.

5. Alle kan være med

På den traditionelle løbetur kan tempoet og distancen være en udfordring. Ved den alternative træning foregår alt på et sted, og alle øvelser kan tilpasses den enkeltes niveau, så det er muligt for den enkelte selv at styre intensiteten.

Sådan kommer du i gang!

Har du lyst til, at din løbeklub kommer i gang med at tilbyde en mere varieret klubtræning, som er inspireret af eller ligner den i videoen, så kontakt din lokale løbekonsulent og få hjælp til at komme i gang.

Husk, at ideer kan komme flere steder fra. Både fra dig, der sidder i bestyrelsen i en løbeklub, dig, der er uddannet løbetræner eller også kan ideen komme fra dig, der blot løber i en løbeklub.