Løb med strakte knæ og aktive fodled

Løbeteknisk øvelse, hvor der er fokus på aktivt fodisæt.

Idræt
Løb
Kategori
Opvarmning
Emneord
Niveau udligning, Koordination
Tid
2 min.
Niveau
1 - Begynder
Alder
12-99 år
Deltagere
1-99 deltagere

Beskrivelse af øvelsen

Øvelsen har fokus på, at du i forbindelse med landing/isæt får landet med et aktivt isæt. Dvs. sige, at man i forbindelse med isæt plantarflekterer således at man reducerer graden af friktion i forbindelse med landing. Der ved kan man bevare lidt mere af den energi, som man er interesseret i at bringe med sig videre fra det ene løbeskridt til det næste.

Formål:

Øvelsen har til formål at arbejde med aktivt isæt i forbindelse med landing, hvor man ved at lande aktivt på underlaget kan:

  • forkorte tiden på jorden
  • påvirke underlaget med en større kraft
Succes:

At lande aktivt, for at bevare mest muligt energi til næste løbeskridt.

Variation:

For at få en fornemmelse af, hvad det vil sige at lande med aktivt isæt, kan en forøvelse være, at man forsøger at lave High5 på underlaget med sin fod. Dvs. at man kun skaber bevægelse med sin ankel, men holder knæ og hofte strakt.