Move For Life bevæger Region Midtjylland

I forbindelse med Move For Life skal foreninger fra hele regionen lære at tænke nyt og anderledes for at fange nye målgrupper.

Move For Life er mere end blot bevægelse. Projektet vil også inspirere til kompetenceudvikling og skabe et rum, hvor foreningerne kan lære af hinanden. Foto: Everton Vila

Mod, inspiration og at turde gøre det uventede. Det virker ikke som et simpelt projekt at få en hel region til at bevæge sig samtidig, og slet ikke når man har som mål at gentænke måden, vi bevæger os på.

Ifølge Simon Knoblauch, projektleder på Move For Life, er det oplagt at prøve et stort event af netop nu for at se, hvordan foreningerne anno 2017 arbejder med at markedsføre sig gennem events.

Events bliver nemlig en større del af idrætsbilledet i disse år – ikke mindst i forhold til at rekruttere nye foreningsmedlemmer – og Move For Life er sat i verden for at udfordre og gentænke måden, vi dyrker idræt sammen i en forening.

”Vi ser en tendens til nye, mere uforpligtende fællesskaber, hvor man mange gange organiserer sig via Facebook, og det er gratis. Det er vi nødt til at forholde os til som idrætsorganisation. Derfor vil vi gerne vende det hele lidt på hovedet i 24 timer og tænke i helt nye og anderledes baner,” udtaler Simon Knoblauch.

Foreningerne skal inspirere hinanden

Det ligger i DGI’s DNA, at det skal handle om motion og bevægelse. Men Move For Life er mere end blot bevægelse. Projektet vil også inspirere til kompetenceudvikling og skabe et rum, hvor foreningerne kan lære af hinanden.

”Udvikling og innovation kommer jo i virkeligheden af, at du skal turde at slippe jorden lidt. Du skal turde at smide kontrollen et øjeblik, så du lander et nyt sted, og det er det rum, som vi skaber. Det kræver mod at slippe den kontrol,” siger Simon Knoblauch.

Derfor er foreningernes baggrunde også vidt forskellige fra øst til vest og fra nord til syd i regionen. Det giver mulighed for, at man kan tage noget af dét, man brænder for på Vestkysten med til Østjylland og inspirere hinanden.

Vil prøve at ramme nye målgrupper

Igennem de over 140 events, der kommer til at foregå under Move For Life, håber Simon Knoblauch, at ramme nogle nye målgrupper.

På dagen vil der være aktiviteter for alle uanset alder og fysisk formåen, og på den måde hjælper Move For Life foreningerne med at se nye muligheder hos potentielle målgrupper.

”Det kan være, at man har svært ved at fastholde teenagere. Hvad kan man så gøre for at genfange deres interesse, og hvad er det så for nogle elementer, der gør, at man fanger dem? Erfaringerne fra de enkelte events giver en vigtig læring, der kan bruges i det fremtidige foreningsarbejde,” siger Simon Knoblauch.

Fakta om Move For Life

Move For Life er en fuldmånebegivenhed i forbindelse med Aarhus 2017. Begivenheden afholdes og arrangeres af DGI i samarbejde med kommuner, foreninger og kulturaktører i Region Midtjylland. Projektet er støttet med midler fra Kulturhovedstad Aarhus 2017.

  • Løber af stablen den 4.-5. november 2017
  • Bevæger store dele Region Midtjylland
  • Gentænker motion og bevægelse
  • Sætter fokus på fællesskabet
  • Byder på mere end 140 lokale idrætsevents
  • Har målsætning om at aktivere mere end 15.000 borgerne samtidigt