Vi vil have en digitaliseringsguide

Hvad betyder disruption, og hvordan undgår foreningerne at blive taber i spillet? Det gav en årsmødeworkshop nogle svar på.

Allan Nyhus, formand for Hovedstadens Svømmeklub, havde gode indspark til DGI. Foto: Jens Astrup

Foreningernes digitalisering

En undersøgelse fra 2016 viser, at 44 procent af foreningerne bruger Excel til medlemsregistrering, og foreningerne tilkendegiver, at de ønsker hjælp til :

  • Kassereren
  • At gøre foreningen synlig
  • Medlemsregistrering og kontingenter

Spørgsmål: Hvad gør du, når du skal finde ud af, hvad ordet disruption betyder?

Svar: Jeg slår ordet op i Wikipedia (se, hvad ordet betyder til slut i denne artikel).

Wikipedia er blot ét af flere eksempler på, at digitale services i dag giver os svar på vores spørgsmål nemt og hurtigt. Dating.dk. Über, AirBnB er andre eksempler. 

”Digitale tjenester kan forbinde rigtig mange mennesker lynhurtigt,” siger Allan Nyhus, formand for Hovedstadens Svømmeklub, IT-chef i Danmarks Naturfredningsforening og oplægsholder i workshoppen ”Digitalisering, disruption og foreningsliv" ved DGI’s årsmøde den 4. november 2017. På workshoppen spørger Allan Nyhus:

”Hvad med idrætsforeningerne? Har vi noget at være bange for?”

Fanden på væggen

Med risiko for at male fanden på væggen, tegner Allan Nyhus et billede af idrætsforeninger, der sakker agterud i bunker af papir og Excel-ark i stedet for at rykke med moderne digitale værktøjer. Et eksempel:

”Du kommer til en ny by og skal finde en idrætsforening – hvad gør du? Slår op i telefonbogen? Min datter på 12 år går på instagram, og er du yngre, ser du en youtuber.”

Henvendt til folk i workshoppen, hvoraf nok alle har passeret teenagealderen, siger Allan Nyhus:

”Hvad gør I? I bruger Google!”

Kommercielle sider øverst

Han søger på ordene ”svømning” og ”hovedstaden” og øverst i resultatet kommer gosport.dk med en annonce, som fortæller, at du for 1.100 kroner kan få en session med en personlig træner. Allan Nyhus kan forklare, at det er en kommerciel virksomhed, som Saxo Bank har smidt penge i.

”En digital tjeneste, der disrupter foreningslivet. Det er det, vi er oppe imod,” siger Allan Nyhus og tilføjer:

”Brugeren går den nemme vej. Hvilken vej går foreningerne? Det er fint nok, at medlemmer går over i en anden forening, men vi har mange andre og nye målgrupper, vi skal have med. Hvordan løser vi det?” siger Allan Nyhus.

Digitaliseringsguide

Efter to workshoprunder opsummerer Allan Nyhus snakken i sin gruppe:

”Der er behov for hjælp, og der er et forslag om at lave en digitaliseringsguide, ligesom vi har en trænerguide.”

Derudover opsummerer han følgende foreningsønsker:

  • Synlighed på nettet (google)
  • Synlighed/tilstedeværelse på SoMe
  • Medlemsregistrering
  • Forbedring af hjemmeside
  • Tilbyde en app til medlemmerne
  • System til håndtering af frivillige
  • System til håndtering af trænere, trænertimer og lønninger
  • Fælles digital opbevaring af foreningsdokumenter.

Disruption betyder ...

Ole B Poulsen, IT-og økonomidirektør i DGI har tidligere fortalt, at DGI skal have en digital foreningsstrategi. Her ridser han situationen op:

”I løbet af dagen har jeg flere gange tænkt, "hvor ville det være nemmere, hvis vi havde ét fælles system!" Det har vi ikke! Det er den præmis, vi står på.”

Og Ole B. Poulsen summer dagens indtryk sammen:

”Det er helheden, vi skal vejlede medlemmerne om. DGI skal ikke selv lave systemerne. Vi skal ud i markedet for at finde dygtige samarbejdspartnere. Og vi skal udvide produktfladen.”

Ja, så var der lige spørgsmålet fra starten:

Disruption betyder afbrydelse, forstyrrelse eller sammenbrud.