Åbn dørene og vær med i Danmarks Motionsuge

Skal din forening være med til at bevæge og inspirere danskerne under Danmarks Motionsuge? Hold åbent hus eller inviter på anden vis nye ind i foreningen til Danmarks Motionsuge omkring uge 41.

Byd velkommen i idrætsforeningen under Danmarks Motionsuge omkring uge 41. Foto: Bent Nielsen (arkiv)

Slå dørene op, hold åbent hus, tilbyd en gratis prøvetræning. Eller find på noget helt fjerde, der viser alt det spændende, jeres idrætsforening har at byde på.

Danmarks Motionsuge er en ny bevægelsesfest i og omkring uge 41, hvor idrætsforeninger, kommuner, organisationer og mange andre åbner op og inviterer danskerne til at prøve noget nyt – helt gratis.

”Danmarks Motionsuge er en rigtig god anledning til, at idrætsforeninger og andre på en nem måde kan vise lokalområdet, hvad der er af spændende tilbud. Vi håber, det giver folk og foreninger gode oplevelser med idræt og bevægelse og forhåbentlig kan det også give nye medlemmer,” siger Maja Holm, der er afdelingsleder i DGI og med i styregruppen for Danmarks Motionsuge.

Skal din forening være med? Opret jer som arrangør og skriv om jeres arrangement her

Sådan kommer din forening med i Danmarks Motionsuge

• Find ud af, hvilket arrangement eller åben træning, jeres forening vil tilbyde
  • Opret jer som arrangør her
  • Hele Danmark kan tilmelde sig aktiviteter fra 29. september – så skynd jer ind og opret jeres aktivitet.

Flere skal med og mærke fællesskabet

Bag Danmarks Motionsuge står DR og DGI og en række andre idrætsorganisationer: DIF, Firmaidrætten, Dansk Skoleidræt og den internationale breddeidrætsorganisation ISCA.

Målet med Danmarks Motionsuge er, at give alle danskere mulighed for at opleve alle de former for bevægelse, de ikke har prøvet før, og at de mærker det fællesskab, som foreningslivet og idrætten har at byde på.

Maja Holm slår fast, at der ikke er specifikke krav til de arrangementer, der er med i Danmarks Motionsuge. Arrangementer og aktiviteter kan være for alle aldersgrupper og i alle idrætsgrene. Det handler ikke nødvendigvis om, at idrætsforeningen skal finde på noget stort og vildt, men derimod om at man åbner dørene og byder nye velkommen.

”Det er nemt for foreninger at være med. Arrangementet kan være et enkelt hold, hvor der er åben træning. Eller foreningen kan holde åbent hus og byde på forskellige kom og vær med-aktiviteter. Foreningen kan også lave en lille event, hvor I f.eks. arrangerer åben fællestræning. Helt grundlæggende vil vi med Danmarks Motionsuge understøtte foreningerne i at få flere med,” siger Maja Holm.

Hent en gratis guide til at afvikle et godt arrangement HER Bag guiden står Bevæg dig for livet-samarbejde mellem DGI og DIF.

DR sætter tryk på Danmarks Motionsuge

Det er første gang, idrættens største organisationer og DR går sammen om en motionsuge, der skal engagere den danske befolkning i at bevæge sig mere.

DR forbereder et væld af udsendelser og programmer om Danmarks Motionsuge, både på DR TV, radio og dr.dk i uge 41. En stor del af sendefladen kommer således til at handle om bevægelse. Og hvem ved, måske kommer Aftenshowet, P3 eller P4 forbi jeres forening eller jeres arrangement.

Se DR's pressemeddelelse: DR inviterer hele Danmark til masser af bevægelse

Om Sammen i bevægelse

Danmarks Motionsuge er en del af projekt Sammen i Bevægelse, som DR, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Skoleidræt, DIF og DGI er gået sammen om for år 2021. Fysisk aktivitet er en gevinst for vores krop og mentale tilstand. Derfor er det et mål, at flere mennesker får glæde og gavn af bevægelse og idræt. Partnerskabets mission er at inspirere danskere til at bevæge sig sammen og hver for sig.