Bevægelsesbatteri skal motivere danskerne til at være mere aktive

Med DR’s nye Bevægelsesbatteri kan du sammensætte din helt egen udfordring – eller udfordre en ven. Bevægelsesbatteriet er inspireret af DGI’s Go-begreber, og både DGI, Bevæg dig for livet og andre har budt ind med øvelser.

Bevægelsesbatteriet sammensætter ti gode øvelser til dig. DR har i udviklingen af Bevægelsesbatteriet taget udgangspunkt i, hvordan DGI sætter fokus på, hvad der motiverer - de såkaldte Go-begreber. Foto: Palle Skov (arkiv)

3. maj lancerer DR noget helt nyt kaldet Bevægelsesbatteriet. Her kan du udfordre dig selv eller en ven på en nem og sjov måde. Målet er at motivere danskerne til at bevæge sig mere i hverdagen.

Hvad har du lyst til? Prøv Bevægelsesbatteriet

”Vi ville gerne sørge for, at der er en sjov og let anledning til at være mere aktiv, for der er sikkert mange, der trænger til at bevæge sig noget mere. Og Bevægelsesbatteriet handler netop om at komme i gang på en sjov måde,” siger Kasper Zederkof fra DR Event & Partnerskaber.

DR har fået inspiration fra DGI

Men hvad skal der til, for at få folk i gang? Og hvordan gør man? Ja, for at finde svaret på det, har DR fået inspiration fra DGI. For DGI har gennem længere tid haft fokus på, hvad der motiverer danskerne til at være fysisk aktive – og til at fortsætte med at være aktive. DGI har udviklet de såkaldte Go-begreber for at belyse, at vi motiveres af noget forskelligt, og at det med tiden kan ændre sig, hvad der motiverer os.

”Vi er rigtig glade for, at DR har taget udgangspunkt i, hvordan vi i DGI arbejder med motivation. Med Go-begreberne tydeliggør vi, at der er forskel på, hvad der motiverer folk, for vi er ikke ens og vi motiveres ikke af det samme. Nogle vil have sjovt, nogle vil i bedre form, nogle vil noget helt tredje. Det har DR tappet ind i og bygget videre på,” siger Anders Rørtoft, der er projektleder i DGI.

Han glæder sig over, at samarbejdet med DR betyder, at tankegangen bag Go-begreberne udbredes:

”I DGI har vi hidtil først og fremmest brugt Go-begreberne i vores arbejde med børn og unge og i dialogen med trænere og foreningsledere. At DR lader sig inspirere af Go-begreberne viser, at motivationsværktøjet med succes kan bruges bredt,” siger Anders Rørtoft.

Fakta boks: DGI og GO!

Go er et redskab til at motivere udøverne og bygger på fire grundsten for udøverens motivation:

GoFun – at være i nuet

GoTogether – at være sammen

GoFit – at være sund

GoPro – at være god

I DGI arbejder konsulenterne i Børns bevægelsesglæde og Unges fællesskaber med Go-begreberne sammen med foreningsledere og trænere. Målet er at sætte fokus på, hvad der motiverer og giver lyst til at komme igen.

Go-begreberne er også skrevet ind i DGI’s strategiske grundlag.

Hvad motiverer dig?

DR har arbejdet i tre måneder på at udvikle Bevægelsesbatteriet. Fra den første koncept-ide til design, udvælgelse af øvelser og programmering af platforme. Og mange mennesker har været i spil.

Da DR skulle finde en indgang til Bevægelsesbatteriet var forskellige muligheder være i spil. Måske kunne folk vælge sig ind alt efter alder, sportsgren eller geografi? I stedet blev indgangen ”hvad motiverer dig?”, fortæller Kasper Zederkof.

”Det er direkte inspireret af Go –begreberne. Når udgangspunktet er motivation, så taler det til en bred målgruppe og dækker alle danskere, så derfor var der ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen,” forklarer han.

100 øvelser fra DGI Trænerguiden

Bevægelsesbatteriet består af hundredvis af små udfordringer på forskellige niveauer, som bliver sammensat til en personlig liste med 10 udfordringer.

Det er DGI, DIF, Dansk Skoleidræt og Firmaidrætten, der har budt ind med de mange udfordringer og øvelser.

Omkring halvdelen af de øvelser, Bevægelsesbatteriet vil foreslå, er hentet i DGI Trænerguiden. Ifølge Anders Rørtoft fra DGI har DGI Trænerguiden leveret cirka 100 øvelser til Bevægelsesbatteriet.

”Det er super fint at de øvelser nu via DR når ud til rigtig mange mennesker og giver konkrete bud på mere bevægelse,” siger Anders Rørtoft.

Bevægelsesbatteriet er et af flere tiltag fra DR i den anden bølge af projektet 'Sammen i bevægelse.' DGI, Bevæg dig for livet og de øvrige projektpartnere har desuden en række aktiviteter, der støtter op om bølgerne.

Det gælder f.eks. Tennissportens Dag 8. maj, ligesom der er We Walk igen i uge 19. Og DGI Sydøstjylland har en ”trivselstrailer” som kører rundt på skoler.

Mere bevægelse i hverdagen

Også på DR’s mange andre kanaler vil der være programmer om bevægelse. 6. maj er der således premiere på ”Høgh & Astronauten – Min krop til grænsen’ hvor astronauten Andreas Mogensen og DR-vært Josefine Høgh tester, hvad man kan presse kroppen til.

Og i et andet program ’Fuhlendorffs store sofaeksperiment’ tester Christian Fuhlendorff, hvor lidt kroppen kan præstere, idet han i tre uger høst må gå 1.500 skridt om dagen.

”Andreas Mogensen presser sin krop til grænsen, og Fuhlendorff presser sin krop til at være inaktiv. Med Bevægelsesbatteriet handler det om at komme i gang med at bevæge sig. Det er ikke den store livsændrende udfordring, men små challenges og udfordringer der giver mere bevægelse i hverdagen, Og vi håber, rigtig mange vil give sig selv eller deres venner en udfordring med Bevægelsesbatteriet,” siger Kasper Zederkof.