Bogstaver og bevægelse: Alfabetet leges ind

Over 2500 børn i er med i en ny kampagne ’Hej skal vi lære?’, hvor lærere og pædagoger får redskaber og materialer til at tænke læring og bevægelse sammen.

Bogstaver kan bruges til at træne ord med, men også til at stable eller meget andet. Målet er at koble bevægelse og læring.

Hver tredje forælder med børn i alderen 3-10 år efterspørger, at bevægelse og læring kobles tættere sammen i skolen og institutionen.

Derfor sættes der den 16. november gang i en ny kampagne ’Hej skal vi lære?,’ der giver lærere og pædagoger redskaber og materialer til at tænke læring og bevægelse sammen.

2531 børn er med, når kladdehæfterne ud med bogstavjagt, bogstavtårne og bogstavkast i indskolingen og institutioner.

Gode erfaringer bag Hej skal vi lære?

'Hej skal vi lære?' er udviklet af Børneulykkesfonden, DGI og bObles og afholdes for første gang i 2017 som et pilotprojekt.

Den er bl.a. lanceret på baggrund af gode erfaringer fra de populære søster-kampagner ’Hej skal vi lege?’ og ’Hej skal vi tumle?’, der sætter fokus på motorik og bevægelse i daginstitutioner og dagplejer.

’Hej skal vi lege?’ blev udviklet i 2011, og siden har mere end 259.000 børn leget med.

Forældre efterspørger læring og bevægelse

4 ud af 5 forældre med børn i alderen 3-10 år, synes det er vigtigt eller meget vigtigt, at læring (fx læring om tal og bogstaver) og bevægelse kobles sammen i institutionen eller skolen.

Det viser en undersøgelse blandt 1004 forældre foretaget af Epinion for Børneulykkesfonden i oktober 2017 viser.

Samtidig efterspørger hver tredje forælder med børn i aldersgruppen en tættere kobling mellem læring og bevægelse.

Nye måder at arbejde med læring på

”Vi ved fra erfaringen med bl.a. ’Hej skal vi lege?’, at rigtig mange pædagoger arbejder målrettet med bevægelse, men også at de kan have stor gavn af at få nogle konkrete redskaber og materialer. Målet med kampagnen er, at vi kan give frisk inspiration til nye måder at arbejde med læring på, hvor motorik og bevægelse medtænkes fra start. Det er sjovere at lære, når man har det skægt imens,” siger Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden.

Smit børnene med bevægelsesglæde

DGI's formand Søren Møller håber, at kampagnen vil skabe masser af bevægelsesglæde i og udenfor klasselokalerne.

”Fysisk aktivitet gavner indlæringen – det har forskningen slået fast. Med kampagnen bliver det samtidig sjovt at være aktiv, og alle kan være med. Vi håber, kampagnen kan smitte børnene med en bevægelsesglæde, de kan få gavn af både i skolen, hjemme og i idrætsforeningerne,” siger Søren Møller.

Børn lærer med hele kroppen

Med den nye bevægelseskampagne modtager de deltagende skoler og institutioner en kampagnepakke med et skum-alfabet med bogstaverne fra A-Å, tilhørende legehæfte mv.

Legene er udviklet af børnefysioterapeut Louise Hærvig, der er tilknyttet bObles.

”Børns nysgerrighed og trang til at lære skal gerne stimuleres og udfordres, så det matcher deres behov og niveau. Når børn får mulighed for at lege læring ind, giver det så fin næring til alt dét, kroppen kan og skal. Derfor ønsker vi med kampagnepakken at skabe et univers, der faciliterer den dejlige bevægelses- og indlæringsglæde. Kroppen bliver en aktiv medspiller, og det er så godt for læringsprocessen,” fortæller Louise Hærvig.