Corona - hvad anbefaler DGI?

DGI opfordrer alle idrætsforeninger til at aflyse alle aktiviteter nu og foreløbig frem til 10. maj. Og sports- og idrætsfaciliteter skal lukke.

arkivfoto Foto: Bent Nielsen (arkiv)

Alle idrætsforeninger opfordres til at aflyse alle deres aktiviteter fra nu af og foreløbig frem til den 10. maj. Det gælder både indendørs og udendørs aktiviteter.

DGI's opfordring kommer i kølvandet på de tiltag mod corona-virus, regeringen kom med 11. marts, 23. marts og senest 6. april.

”Vi har et ansvar i idrætten, som vi skal stå ved. Det er meget vigtigt, at vi følger myndighedernes opfordringer, og vi bakker fuldt ud op om de tiltag, der er taget. I DGI anbefaler vi, at alle frivillige foreninger lukker ned for tilbud og aktiviteter, både indendørs og udendørs. Det er nødvendigt i en situation som denne, hvor vi må stå sammen uden at samles,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Læs også: DGI: Masser af gymnastikopvisninger og idrætsarrangementer aflyses

Alle DGI’s egne kurser, opvisninger, stævner og andre arrangementer aflyses også foreløbig frem til 10. maj 2020.

Nye tiltag og midlertidigt forbud

17. marts kom Regeringen med nye tiltag, der trådte i kraft 18. marts kl. 10. Tiltagene er blandt andet:

• Lukning af idrætsfaciliteter. Forbud mod at bruge indendørs sports- og fritidsfaciliteter.
  • Midlertidigt forbud mod at samles mere end 10 personer. Det gælder både indendørs og udendørs.

Politiet kan give bøder, hvis forbuddet ikke overholdes.

Både indendørs og udendørs aktiviteter bør indstilles

Regeringens anbefalinger gik i første omgang først og fremmest på indendørs aktiviteter.

”Vi går skridtet videre her og anbefaler, at al aktivitet i foreningen indstilles, både indendørs og udendørs. For selvom foreningernes aktiviteter foregår udendørs, så er der klublokaler, omklædningsrum og andre mødesteder, hvor man samles tæt, og det bør ikke ske,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Hverdagen vil den kommende tid blive anderledes for danskerne, der altså heller ikke vil opleve fællesskabet i idrætsforeningen.

”Det er tiltag, som rammer idrætsforeningerne hårdt. Idræt handler om at samle mennesker i fællesskaber, og det er ikke muligt i den kommende tid,” siger formand for DGI, Charlotte Bach Tomassen.

Økonomiske konsekvenser

DGI er opmærksom på, at aflysningerne kan have økonomiske konsekvenser, bl.a. for de gymnastikforeninger, der må aflyse opvisningerne.

”I DGI har vi en tæt dialog med de relevante ministerier, for det er vigtigt, at der også bliver taget højde for, at aflysningerne har nogle økonomiske konsekvenser. Vi er glade for, at regeringen har besluttet en kompensationsordning til arrangører, der har aflyst et arrangement som følge af myndighedernes anbefalinger. Her skal idrætten selvfølgelig tænkes med ind,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Udover kompensationsordningen til arrangører er der også en ordning om midlertidig lønkompensation og en kompensationsordning for faste udgifter.

Læs også: DGI Jura: Corona og økonomiske konsekvenser - hvad gør du som idrætsforening?

Her kan du holde dig opdateret på udviklingen

Myndighedernes retningslinjer opdateres løbende. Vi anbefaler derfor, at du til enhver tid følger med på deres hjemmesider, så du får de helt aktuelle anvisninger.

Coronasmitte.dk - Samlet side fra myndighederne med alt, hvad du skal vide om corona.

Den fælles myndighedshotline: Telefon 7020 0233

Sundhedsstyrelsens Q&A

Styrelsen for Patientsikkerhed - opdateringer på antal smittede og personer i karantæne.

Statens Seruminstitut

Udenrigsministeriet - rejsevejledninger.

Opdateret 6. marts kl. 17:30

Opdateret 11. marts kl. 14:50.

Opdateret 11. marts kl. 22:15 og kl. 23:15.

Opdateret 18. marts kl. 8:30.

Opdateret 19. marts kl. 9:15.

Opdateret 23. marts kl. 15:20.

Opdateret 6. april kl. 21.40.