Danmark padler på livet løs: Studerende strømmer til

Med den største medlemsfremgang i 10 år er kano, kajak og SUP højaktuel, når danskerne skal dyrke idræt – og det gælder generelt for outdooraktiviteter i naturen. Foreningen Aalborg Friluftsliv mærker tendensen og tiltrækker især byens studerende.

Alle kan prøve kano, kajak og SUP til det landsdækkende event Danmark Padler Foto: Jimmy Langelund (arkiv)

Danskerne elsker at bruge vandet som idrætsarena og trenden er vokset igen i år. I den nyeste opgørelse af medlemstallene fremgår det, at de danske foreninger med kano, kajak og SUP havde den største stigning i 10 år. En stigning, der lød på 6,1%, så der nu er 33.129 padlende medlemmer i alt.

Ifølge Mette Barfod, der er tidligere verdensmester, landstræner og nu ejer af Barfod Fysioterapi, skyldes medlemsvæksten blandt andet, at vandet bliver et frirum fra den travle hverdag.

”Idræt på vandet giver både vores fysiske og mentale velvære et boost. De åbne vidder gør noget for hjernen, og vandet bliver et sted, hvor du får en pause fra hverdagens stress og jag. På vandet er der bare meget mere rum og frihed, og det tror jeg gør, at flere søger den vej,” siger Mette Barfod.

Hvad er Danmark Padler?

Danmark Padler er et landsdækkende event, der løber fra den 21.-29. maj. Her åbner klubber og aktører op og inviterer danskerne en tur på vandet. Der er 53 klubber og aktører, der laver 77 arrangementer fordelt i hele landet. Det er Bevæg dig for livet – kano, kajak og SUP, der står bag eventen.

Det uforpligtende tiltrækker de studerende

I Aalborg hører foreningen Aalborg Friluftsliv til. Foreningen blev etableret i 2019 og oplever, at efterspørgslen på outdooraktiviteter hos specielt de unge studerende er stor. Faktisk så stor, at de nu udgør over 50% af medlemmerne i foreningen.

”Det er især internationale universitetsstuderende og personer i slutningen af tyverne og trediverne, der banker på hos os. De synes, det er fedt at være en del af et fællesskab, hvor man ikke nødvendigvis forpligter sig til et hold, hvor man skal dukke op to gange i ugen. Det er mere fleksibelt og uforpligtende end at gå til en holdsport, men vi vægter fællesskabet lige så højt,” siger Maja Vestergaard Jensen, der er formand i Aalborg Friluftsliv.

Fik udsolgt på SUP-arrangement på rekordtid

I foreningen arrangerer de både vandreture, udendørs fitness og madlavning over bål. Som noget nyt har foreningen desuden købt SUP-boards, hvor medlemmerne kan tage en tur på vandet – og for at skabe opmærksomhed om deres nye tilbud har foreningen tilmeldt sig Danmark Padler. En uge fra 21.-29. maj, som Bevæg dig for livet – kano, kajak og SUP står bag, hvor klubber og aktører i hele landet åbner op og inviterer danskerne en tur på vandet.

Foreningen åbnede først for 25 pladser. De blev udsolgt på rekordtid, og selvom de nu har omorganiseret og hævet deltagerantallet til 50, er der stadig venteliste til deres arrangement. Den store interesse for vandaktiviteten er noget, der overrasker formanden:

Let at komme i gang

”Vi har virkelig fået øjnene op for, at vandaktivitet trækker folk til. Så det er helt sikkert en retning, vi vil kigge endnu mere imod i fremtiden,” siger Maja Vestergaard Jensen.

I Bevæg dig for livet – kano, kajak og SUP er man ikke så overrasket:

”Klubberne er blevet rigtig gode til at tilpasse deres aktiviteter, så det er let at komme i gang, selvom man ikke har nogen erfaring. Med Danmark Padler-konceptet, åbner klubberne også op, så endnu flere danskere kan få en unik oplevelse på vandet. Vores erfaring er, at når de først prøver, er der også mange, der efterfølgende melder sig til introduktionsforløb og fortsætter med aktiviteten,” siger Poul Danborg, projektleder i Bevæg dig for livet – kano, kajak og SUP.

Om Bevæg dig for livet

Bevæg dig for livet - kano, kajak og SUP er et samarbejde mellem DGI og Dansk Kano og Kajak Forbund med det formål at få flere mennesker på vandet. Projektet er en del af Bevæg dig for livets nationale vision om at gøre Danmark til verdens mest idrætsaktive nation. En vision, som Danmarks Idrætsforbund og DGI samarbejder om med støtte fra TrygFonden og Nordea-fonden.