DGI: Glæde over stikprøvekontrol af coronapas – og åbning af al idræt

Der er grønt lys til al idræt – også med kropskontakt fra 21. maj. Og kontrol af coronapas i idrætsforeningerne skal ske via stikprøvekontrol. En kæmpe tillidserklæring, siger DGI’s formand.

I kampidræt og andre idrætter er kropskontakt igen tilladt. Foto: Bo Nymann (arkiv)

Nu lempes reglerne for kontrol af coronapas i idrætsforeningerne. Det står klart efter nattens politiske aftale om en yderligere genåbning af Danmark i lyset af corona-situationen.

”Det er en kæmpe tillidserklæring, at kontrollen med coronapasset lempes, så de voksne medlemmer har ansvaret for at have et gyldigt coronapas, og at idrætsforeningerne står for en daglig stikprøvekontrol. Det vil styrke genstarten af danskernes aktive hverdag og fællesskaber, når frivillige ikke længere skal kontrollere alle voksne for et coronapas, når de møder op til træning," siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Alle voksne skal have coronapas til indendørs idræt

Alle medlemmer over 18 år skal fortsat have et coronapas, når de møder op til indendørs træning. Men der lempes på det krav, der hidtil har været om, at alle coronapas skulle kontrolleres, når træningen starter. Dette var en stor opgave for mange foreninger, og nogle foreninger valgte ikke at starte aktiviteterne, da de ikke havde mulighed at for at kontrollere coronapas.

DGI har derfor løbende kritiseret kravet om, at frivillige skulle kontrollere coronapas. I stedet har DGI anbefalet, at det var medlemmernes eget ansvar at have et gyldigt coronapas.

Stikprøvekontrol er en stor lettelse

Derfor er der stor glæde over, at idrætsforeningerne fra 21. maj ikke skal kontrollere alle coronapas, men kun udføre en daglig stikprøvekontrol.

”I foreningslivet er vi verdensmestre i tillid. Det har idrætsforeningerne vist i mere end et år, hvor retningslinjer og restriktioner er blevet fulgt. Derfor er vi overbeviste om, at medlemmerne vil møde op med et gyldigt coronapas. Og det er en stor lettelse for frivillige i idrætsforeningerne, at kontrollen nu bliver på stikprøvebasis,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Åbning for al idendørs idræt

Med aftalen åbnes der for, at basketball, håndbold, kampidræt og alle andre idrætter, også dem med kropkontakt, kan fylde hallerne igen fra 21. maj.

”Det er godt, at al idræt nu kan komme i gang, uanset om der er kropskontakt eller ej. At al idræt nu kan dyrkes uanset alder er nærmest en festdag,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Aftalen betyder, at der kan åbnes for alle idræts-, fritids- og foreningsaktiviteter. Genåbningen omfatter også foreningslokaler, og lokaler der anvendes til saunaer, dampbade med videre. Der åbnes desuden for sangaktiviteter i foreningslivet.

Flere kan mødes fra 21. maj

Fra 21. maj hæves forsamlingsforbuddet, og det betyder også, at flere kan mødes til idræt. Det indendørs forsamlingsforbud hæves fra max 25 personer til max 50 personer, og det udendørs forsamlingsforbud hæves fra max 50 personer til max 100 personer.

Læs den politiske aftale om udmøntning af genåbning pr 21. maj på Justitsministeriets hjemmeside

Sundhedsstyrelsen er desuden ved at opdatere anbefalingerne for socialt samvær, blandt andet så det vil blive muligt at holde arrangementer med overnatning i det frivillige idræts- og foreningsliv.