DGI: Medlemmerne er på vej tilbage til fællesskabet

De 6.661 idrætsforeninger i DGI fik samlet set lidt flere medlemmer i 2021 end året før. Men to år med corona har været hårde ved foreningerne.

Padel er en af de nye idrætter, der er stormet ind i idrætsforeningerne. Foto: Morten Olsen (arkiv)

1.648.530 medlemmer. Det var der i idrætsforeningerne i DGI i 2021, og det er 14.350 flere end året før.

”Det er positivt, at vi efter to år med corona nu ser en stigning i medlemstallet. Sidste år var der nedgang i medlemstallene, så vi glæder os over, at danskerne har fundet tilbage til de aktive fællesskaber. Men vi kan samtidig se, at der er en stor opgave i at få flere med, og særligt børn, unge og kvinder skal have vores opmærksomhed i idrætsforeningerne,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Læs også: DGI og DIF: Flere medlemmer i idrætsforeningerne trods corona

To år med corona har betydet, at 50.000 medlemmer er forsvundet fra idrætsforeningerne siden 2019, som er seneste opgørelse inden corona-pandemien. Fremgangen fra 2020 til 2021 indhenter således ikke alle de tabte medlemmer, men fremgangen er bestemt værd at glæde sig over. For i 2021 var der faktisk mere nedlukning og corona-restriktioner end året før.

Samtidig skal udviklingen ses i lyset af, at medlemstallet i DGI’s foreninger over ti år er stedet med 230.120 medlemmer (2011-2021).

Især piger og kvinder er faldet fra

Coronatiden er til gengæld gået hårdt ud over de tre store idrætter, gymnastik, svømning og fitness, der tilsammen har mistet 87.126 medlemmer fra 2019 til 2021. Svømning dog med status quo fra 2020-21.

Piger og kvinder står for 89 % af tilbagegangen fra 2019 til 2021. Bortset fra de 0-6 årige, så er der tilbagegang for piger og kvinder i alle aldersgrupper.

Det har de mærket i Tuse Gymnastikforening ved Holbæk:

”Vi har mistet en hel pigeårgang til fodbold, fordi de kunne spille, mens gymnastik var nedlukket,” siger næstformand Eva Anker Lund.

Læs også: Gymnastikforeninger har mistet medlemmer

Drenge og mænd er derimod i højere grad vendt tilbage til idrætsforeningerne. DGI’s samlede tal viser, at der blandt mænd over 25 år er en fremgang på 9.000 medlemmer.

Flere idrætter har fremgang

Fremgangen i 2021 ses tydeligst hos udendørs idrætter som fodbold, tennis, kano/kajak og padel. Fodbold er årets højdespringer med godt 30.000 flere medlemmer – og det på trods af, at fodbold sidste år mistede medlemmer.

Læs også: Knap 30.000 flere medlemmer spiller fodbold

Fodbold var en af de første idrætsgrene, der kunne gå i gang efter corona-nedlukningerne i foråret 2021.

700 padelmedlemmer i Holbæk

Padel er for første gang registreret i medlemstallene og er røget ind i statistikken med et brag. På landsplan er der nemlig 8.304 medlemmer.

Interessen mærker de også i Holbæk Tennis & Padel Klub, der har 700 padelspillere. Selv under corona-pandemien kom der flere spillere.

”Det var en turbulent tid på grund af corona, men vi gjorde en stor indsats i samarbejde med forskellige aktører rundt om foreningen for at gøre padel til en mulighed under corona. Man kunne købe bat og træne udendørs og der var en enorm interesse med over 30 personer til vores introtimer,” fortæller klubchef Carsten Højerslev.

Han ser en lys fremtid for padel, og klubben arbejder på også at kunne tilbyde padel indendørs.

“Som foreninger appellerer vi bredt og til flere segmenter. Det bliver økonomisk overkommeligt at spille padel i foreningerne, og der etableres unikke, inkluderende fællesskaber og organiserede trænerteams. Og at man kan lære af de bedste i klubben er også en stor fordel,” mener Carsten Højerslev.

Bekymring for børnene

9 ud af 10 medlemmer, der er faldet fra siden 2019, er børn og unge op til 18 år. Heldigvis er de 0-6 årige vendt tilbage til idrætsforeningerne i 2021, i det der for denne aldersgruppe har været en stigning i antallet af medlemmer, så der kun er lidt færre end i 2019.

Blandt de 7-12 årige er der til gengæld frafald både i 2021 og året før, og det samme gælder de 13-18 årige.

”Det skal vi have et stort fokus på. Corona-pandemien har sat sig på børn og unges trivsel og det er stærkt bekymrende, når der samtidig er et fald i den aldersgruppe i idrætsforeningerne, for foreningslivet er med til at styrke børn og unges fysiske, sociale og mentale trivsel. Idrætsforeningerne være et frirum, der giver gode oplevelser i et aktivt fællesskab, og det skal alle have øje for,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Færre piger i Varde GF

I Varde Gymnastikforening har man oplevet, at tiden før corona og tiden efter corona er to forskellige verdener. Her er antallet af 7-12 årige piger også faldet.

“ Jeg tror, der er mange familier, der har kørt med 120 i timen, men som under corona var tvunget hjem, og som måske lige stopper op og mærker efter. Udviklingen var i gang, så det skyldes ikke alene corona, men corona har skubbet til den tendens,” siger formand Jane Locht, der kalder det ‘alarmerende’, hvis den udvikling fortsætter.

Fakta om DGI’s medlemstal:

• DGI’s foreninger har pr. 31.12.2021 1.648.530 medlemmer i 6.661 foreninger. Det er 14.350 flere end i 2020, svarende til en stigning på 0,88 %. 2021-medlemstallet er 50.232 færre end 2019-medlemstallet, som er seneste opgørelse før COVID-19 pandemien.
  • Medlemstallet er steget med 230.120 over ti år (2011-2021) Den største vækst sker i årene 2015-19, idet 76% af væksten i den 10-årige periode forekommer i årene 2015-19.
  • Tilbagegangen i 2019-21 er størst blandt de 7-12-årige, idet 9 ud af 10 medlemmer, der er faldet fra siden 2019, er børn og unge op til 18 år, heraf er 7 ud af 10 i alderen 7-12 år.
  • 9 ud af 10 medlemmer (88,7%), der er faldet fra i 2019-21, er piger/kvinder, mens mændene er vendt tilbage. 18.705 af 24.360 mandlige medlemmer er tilbage fra 2020 til 2021.
  • Dyk ned i alle DGI's medlemstal her