Flere piger skal med i esportsforeningerne

Pigerne har selv de bedste bud på, hvordan flere piger kommer med i esportsforeningerne. Det mener DGI, der er klar til at ændre opfattelsen af, at esport mest er for drenge.

Mange piger spiller computer. Men kun ganske få piger er med i de mange esportsforeninger, der blomstrer frem over hele landet.

Blot 4 procent af medlemmerne i DGI’s omkring 140 esportsforeninger er piger. Det er ærgerligt, mener DGI, der nu sætter gang i en ny indsats med mål at få flere piger med i esporten.

”Vi ved, at rigtig mange piger spiller computer. Og fra de esportsforeninger, der har succes med at tiltrække piger, hører vi, at pigerne er glade for at være med i en forening, opleve fællesskabet og dyrke den sociale dimension i spillene sammen med andre. Derfor er vi overbeviste om, at der er et kæmpe potentiale i at få flere piger med i esporten. Først og fremmest for pigerne, men også for foreningerne,” siger Martin Fritzen, der er projektleder i DGI Esport.

Martin Fritzen, projektleder i DGI Esport

Pigerne har selv de bedste ideer

Han er overbevist om, at de piger, der spiller computer, selv har nøglen til at få flere piger med i foreningerne. Derfor inviteres pigerne til at være frontløbere i den nye indsats, og startskuddet er netværksdagen ’Piger i esport’ den 14. september i Vejle.

Netværksdagen er forbeholdt piger – både dem, der i dag er med i en forening og dem der ikke er - og målet er få pigernes input til, hvordan esport kan blive attraktivt for flere piger.

”I DGI vil vi ikke bare lave en pige-liga. Vi vil høre pigerne selv, hvad de har af ønsker og ideer, og vi vil gøre alt, hvad vi kan for at understøtte deres input. Skal vi f.eks. lave særlige pige-arrangementer, eller er der brug for at ændre noget på vores træneruddannelser? Vi ved det ikke, men vi tror på, at pigerne selv har nogle gode bud på, hvad der skal til,” siger Martin Fritzen.

Martin Fritzen

Esportsforeninger skal være mere attraktive for piger

For der kan være mange årsager til pigernes manglende interesse for at spille computer i foreninger, på efterskoler eller andre fællesskaber. Måske skyldes det spillene, måske handler det om, at der tales grimt, måske ser pigerne ikke dem selv som gamere, og måske er der en kultur om, at esport kun er for drenge.

”Vi vil gerne vide mere om pigernes motiver og barrierer for at dyrke esport. Samtidig ønsker vi også, at det bliver mere attraktivt at starte til esport i en forening for både piger og nybegyndere,” siger Martin Fritzen.

Flere kræfter samles om at få flere piger med

På netværksdagen vil pigerne diskutere udfordringer og komme med bud på nye tiltag og initiativer, ligesom de vil udveksle erfaringer om, hvordan det er at være pige i en verden, der er domineret af drenge.

Tekniske kompetencer skal ikke være et fyord for piger

DGI er arrangør af netværksdagen, der arrangeres i samarbejde med DigiPippi og Det Blå Danmark.

Foreningen DigiPippi har et mål om at skabe interesse for teknologi og digitalt liv hos piger.

”Alt for få piger vil identificere sig offentligt som gamere. Vi oplever, at ikke alle vil acceptere piger som gamere, og det kan medføre chikane og andre ubehageligheder. Det er afgørende for os, at gaming ikke er et fy-ord for piger og kvinder, og at der er plads til alle typer gamere,” siger Eva Fog, stifter og forkvinde af DigiPippi.

Bag Det Blå Danmark står danske rederier, havne, skibsværfter, uddannelsesinstitutioner, forskningsinstitutioner med flere, der bl.a. arbejder for, at piger i højere grad kan identificere sig med tekniske erhverv.

”Samarbejdet med DGI gør, at vi for alvor kan stille skarpt på udfordringen med, at relativt få piger interesserer sig for eller er rollemodeller for tekniske erhverv. Vi glæder os til at ændre på dette sammen med DGI, så flere piger får smag for tekniske kompetencer, siger Anne Bay Riisager, der er kampagneleder i Det Blå Danmark.

Kvinde i en mandsdomineret verden

På netværksdagen møder deltagerne også 27-årige Laura Lange Andersen, der fortæller om, hvordan det er at være kvinde i en meget mandsdomineret verden.

Laura Lange Andersen har sejlet i hele verden på Mærsks skibe, for hun har kontrakt med Mærsk (Line), mens hun tager en dobbelt uddannelse som skibsofficer og maskinmester på SIMAC i Svendborg.

Hun vil fortælle om en alsidig hverdag på havet med vekslende arbejde, der giver ”hår på brystet”.  Når Laura Lauge Andersen er færdiguddannet er hun garanteret kontrakt ved Mærsk, og hun vil gerne ud og sejle som officer og senere have en lederstilling i land.

Fakta

• Esport oplever en markant medlemsvækst. I 2018 var der 138 foreninger med esport i DGI med i alt 4.912 medlemmer – en fremgang i forhold til året før på 68 foreninger og 2.807 medlemmer. Fremgangen ser absolut ud til at fortsætte i 2019.
  • Blot 192 ud af de 4.912 medlemmer var piger. Det svarer til 3,9 procent.
  • Flere foreninger har særlige pigehold. F.eks. Hedensted Esport.
  • Tal fra DR Medieforskning viser, at 70 procent af pigerne i alderen 13-19 år spiller computer.
  • Mere info om netværksdagen for piger, som DGI afholder 14. september i DGI Huset Vejle her.