Masser af glade børn til DGI’s sommeraktiviteter

Fodboldskoler, Ocean Rescue Camps og FerieFjer – over 20.000 børn og unge ventes at deltage i de aktiviteter, DGI i sommerferien arrangerer sammen med lokale idrætsforeninger. Og til alle aktiviteter er der mindst to fripladser.

DGI Fodboldskoler og Ocean Rescue Camps er de sommeraktiviteter med flest deltagere. Foto: Bo Nymann (arkiv)

De spiller basketball, lærer livredning, er på fodboldskole og dyrker gymnastik – over 8.800 børn og unge er den første uge af skolernes sommerferie tilmeldt en af de mange sommeraktiviteter, DGI står for sammen med idrætsforeninger over hele landet.

Når sommerferien er slut og et nyt skoleår begynder, forventes over 20.000 børn og unge at have deltaget i DGI’s over 350 sommeraktiviteter.

Flest deltagere er der i DGI Fodboldskoler og Ocean Rescue Camps, men der er også mange til badmintonskoler, basketball og gymnastik. Og så er der esport, mountainbike, tennis og meget andet.

”Med sommerskolerne kan vi give børn og unge sjove oplevelser med idræt og bevægelse sammen med nye venner. Vi har haft sommeraktiviteter i over 25 år, og det er dejligt, at der stadig er stor opbakning til aktiviteterne. Samtidig er det fantastisk, at så mange foreninger stiller med frivillige, der er klar til at give deltagerne en aktiv uge med masser af fællesskab,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Fripladser på alle sommerskoler

Alle DGI’s landsdelsforeninger har mulighed for at uddele mindst to fripladser for hver sommerskole. Familiernes økonomi skal ikke være en barriere for en aktiv sommer, og samtidig har DGI fokus på at børn og unge fra sårbare familier under corona-pandemien har haft meget alenetid med fravær af fællesskab.

DGI Midtjylland har både uddelt fripladser til en række børn, så de kunne deltage gratis på fodboldskoler og andre arrangementer, ligesom en række børn har fået tilskud via puljen Foreningsliv til alle.

Blandt andet er der uddelt fripladser til fodboldskolen i Silkeborg FKUM, der med 225 deltagere er en af de store fodboldskoler.

”Det betyder, at børn der er familiemæssigt eller økonomisk begrænset har mulighed for at deltage, fordi fripladsen gør det gratis for dem. For eksempel fik vi med kort varsel en forespørgsel fra en familievejleder i kommunen, som gerne ville hjælpe en dreng, og der kunne vi tilbyde en plads på fodboldskolen. Det blev drengen rigtig glad for,” fortæller Nicki Christiansen, der er fodboldkonsulent i DGI Midtjylland.

Positive oplevelser og det samme fodboldtøj

Og da konsulenten besøgte fodboldskolen, var det en aktiv dreng han mødte.

”Det var en dreng, der grinte og stortrivedes. Fripladsen har gjort, at han kom afsted hjemmefra, får nogle positive oplevelser, får noget sundt at spise, har det samme fodboldskoletøj som de andre deltagere og bliver en del af fællesskabet,” siger Nicki Christiansen.

Udover at samarbejde med kommuner og idrætsforeninger har DGI også fået indstillinger til fripladser fra BROEN Danmark, Red Barnet, Røde Kors og BørneBasketFonden.