Mød DGI's nye hovedbestyrelse

Efter kampvalg blev Majken Nielsen nyt medlem af DGI’s hovedbestyrelse. Mogens Kirkeby og Ole Dreyer fortsætter i hovedbestyrelsen, og Nels Petersen fortsætter som næstformand.

DGI's hovedbestyrelse efter årsmødet 2019 Foto: Jens Astrup

Der var kampvalg om de tre pladser i DGI’s hovedbestyrelse til DGI’s årsmøde den 2. november. Efter afstemningen stod det klart, at der var valg til Majken Nielsen, Mogens Kirkeby og Ole Dreyer, mens Andreas Tang-Brock ikke blev genvalgt.

Stemmerne fordelte sig således:

Mogens Kirkeby 247 stemmer

Majken Nielsen 210 stemmer

Ole Dreyer 185 stemmer

Andreas Tang-Brock 151 stemmer

Jørgen Busch 8 stemmer

Mogens Kirkeby

Mogens Kirkeby har været med i hovedbestyrelsen i seks år. Desuden har han fra starten været medlem af den fælles visionsgruppe for DGI’s og DIF’s vision Bevæg dig for livet, der har som mål at gøre Danmark til den mest idrætsaktive nation i verden.

I 2018 stillede han op til formandsposten i DGI, men tabte som bekendt til Charlotte Bach Thomassen. Fra talerstolen takkede Charlotte Bach Thomassen for et godt og respektfuldt samarbejde siden valget.

Mogens Kirkeby er 56 år og arbejder også i sit professionelle liv med at gøre flere aktive, i det han er præsident for ISCA, den internationale organisation for breddeidræt.

Majken Nielsen

Majken Nielsen har siden 2017 været næstformand i DGI Midt- og Vestsjælland, og det fortsætter hun med samtidig med posten som nyt hovedbestyrelsesmedlem i DGI.

Hun er 51 år og har boet over 20 år i Ledøje-Smørum. Det var en ærgerlig oplevelse for hendes datter i den lokale badmintonklub, der gjorde, at Majken Nielsen for år tilbage blev idrætspolitisk aktiv. Badmintonklubben havde nemlig ikke et tilbud til de unge, der gerne ville spille badminton men som ikke havde store ambitioner inden for sporten. Derfor kom hun med i bestyrelsen og var med til, at der blev oprettet ”Go Fun-hold” for teenagere.

Majken Nielsen er uddannet cand. merc. og arbejder i sit civile liv i DJØF med markedsføring af kurser og uddannelser. Hun er netop flyttet fra Ledøje-Smørum til Islands Brygge i København.

Ole Dreyer

Ole Dreyer blev for første gang valgt til DGI’s hovedbestyrelse. Han har gennem flere år været suppleant til hovedbestyrelsen, men blev medlem i januar 2019, da Annette Vilhelmsen trak sig.

Ole Dreyer er også formand for DGI Bornholm. Han er 52 år og bor i Rønne med sin kone og datter, mens de tre voksne drenge er flyttet hjemmefra. Han er uddannet som skibsassistent og har sejlet langfart. I dag arbejder han i transportvirksomheden BHS Logistics.

Da han var yngre, dyrkede han bl.a. kampsport, fodbold og tennis. I dag bliver det først og fremmest til løbeture, og han forventer selvfølgelig at deltage i Royal Run, når H.K.H. Kronprinsens løb kommer til Bornholm igen 2. pinsedag 2020.

Nels Petersen

Nels Petersen blev genvalgt som næstformand i DGI uden modkandidater. Han har i mere end fem år været med til at sætte retningen for DGI. Først som medlem af hovedbestyrelsen, og siden november 2018 som næstformand, idet han afløste den hidtidige næstformand Charlotte Bach Thomassen, der hun blev valgt som ny formand.

DGI Landsstævne har en særlig plads i nordsjællænderens hjerte og til DGI Landsstævne i Svendborg i 2021 sidder han både i landsstævnebestyrelsen, er med i administrativ styregruppe og er politisk ansvarlig for blandt andet de store shows.

Nels Petersen er 66 år og bor i Hillerød. Han har tidligere bl.a. været chefredaktør på Frederiksborg Amts Avis og kommunikationsdirektør i Falck og Nykredit.

Andreas Tang-Brock blev suppleant til hovedbestyrelsen

Andreas Tang-Brock, der har været hovedbestyrelsesmedlem fra 2017-2019, blev ikke genvalgt på årsmødet. Han stillede op som suppleant, og efter kampvalg blev han valgt som anden suppleant.

Henrik Møller blev første suppleant, mens Henrik Holmer ikke blev valgt.