Netværksforeninger skal gøre asylansøgere og flygtninge fysisk aktive

Et nyt netværk af idrætsforeninger skal skabe idrætstilbud og livskvalitet for asylansøgere og flygtninge. DGI står bag projektet, som støttes af Poul Due Jensens Fond.

Idrætsforeningerne kan og vil spille en væsentlig rolle i forhold til at løfte inklusionsopgaven, siger Per Frost Henriksen, politisk ansvarlig for DGI Inklusion (Arkivfoto) Foto: Kristina Møller

Netværksforeningerne er navnet på et nyt projekt, som skal klæde idrætsforeninger på til at invitere asylansøgere og flygtninge indenfor i det danske foreningsliv.

- Danmark står i en ekstraordinær situation med mange nytilkomne flygtninge. Civilsamfundet, ikke mindst idrætsforeningerne, kan og vil spille en væsentlig rolle i forhold til at løfte denne indsats, forklarer Per Frost Henriksen, medlem af DGI’s hovedbestyrelse og politisk ansvarlig for DGI Inklusion.

- Flygtninge og asylansøgere i Danmark står uden for fællesskabet på en lang række områder. Vi håber at vi sammen med DGI og de lokale idrætsforeninger kan invitere dem ind i fællesskabet, siger Niels Due Jensen, formand for Poul Due Jensens Fond.

Projekt Netværksforeningerne hviler på to ben. Der skal dels etableres et netværk af foreninger, som kan sparre med hinanden, dels arrangeres konkrete aktiviteter for asylansøgere og flygtninge. I første omgang er der tale om et pilotprojekt i region Nordjylland med det mål at idrætsforeninger i hele landet får lyst til at arbejde aktivt med inklusion.

Målet er, at over 250 asylansøgere og flygtninge i løbet af 2016 vil opleve en forbedret fysisk, mental og social sundhed i kraft af deres kontakt med foreningslivet.

Inklusionsarbejdet er en udfordring som skal løses i fællesskab

En af de foreninger, som har asylproblematikken tæt inde på livet er Frøstrup Hannæs IF mellem Thisted og Fjerritslev. Til sommer vil foreningen lave en fodboldskole for asylbørnene på byens nedlagte plejehjem.

Håbet er, at foreningens frivillige kan give de cirka 100 børn en god oplevelse.

- Foreningslivet er noget ganske unikt og meget dansk, fordi det er interessen for at skabe noget sammen og gøre noget for andre, der driver værket. Ved at spille fodbold hos os får børnene muligheden for at skabe et socialt netværk, som rækker ud over asylcenteret, fortæller Gert Pedersen, formand for Frøstrup Hannæs IF.

Han ser en stor fordel i at oprette et netværk af lokale foreninger, som kan udveksle ideer og sparre med hinanden.

- Inklusionsarbejdet er en udfordring. I vores tilfælde fordi børnene kun er her i byen i tre måneder, inden de skal videre. Vi skal som forening blive klogere på, hvordan vi griber det an, så vi får skabt nogle tilbud, som er gode for vores nuværende og kommende medlemmer, siger Gert Pedersen.

Fakta om projekt Netværksforeningerne:

- Poul Due Jensens Fond støtter Netværksforeningerne med 637.830 kroner.
- Netværksforeningerne er et pilotprojekt, som testes i Nordjylland, men som forventes at sprede sig til resten af landet.
- Projektet løber foreløbig frem til 31. december 2016.

Om DGI: Idræt, bevægelse og fællesskab er grundstenene i DGI, der som paraplyorganisation omfatter 6.300 medlemsforeninger, 100.000 frivillige ledere, trænere og instruktører samt 1,5 mio. idrætsaktive. Læs mere om DGI’s inklusionsarbejde på www.dgi.dk/inklusion

Poul Due Jensens Fond (Grundfos Fonden): Poul Due Jensens Fond er en dansk erhvervsdrivende fond. Fonden ejer 88% af aktierne i pumpegiganten Grundfos og uddeler årligt 20 millioner til velgørende formål. Heraf går omkring 1/3 til sociale projekter i Danmark. Læs mere på www.poulduejensensfond.dk