Ny kategorisering af motionscykelløb skal øge sikkerheden på landevejene

DGI, DCU og de største danske løbsarrangører er gået sammen om en ny kategoriseringsordning, der skal forbedre sikkerheden til motionscykelløb. Første løb under den nye ordning bliver motionsløbet i forbindelse med DM i landevejscykling 22. august.

En ny kategorisering af motionscykelløb skal gøre det lettere for deltagerne at gennemskue, hvilken type løb de deltager i - og dermed øge den gode cykelkultur. Foto: Martin Paldan

Tusindvis af danskere deltager hvert år i motionscykelløb, og langt de fleste kommer heldigvis hjem med en god oplevelse i cykeltasken. De senere år har der desværre været flere tilfælde, hvor nogle deltagere med uforsvarlig kørsel har tilsidesat egen og andre deltageres sikkerhed. Det ønsker DCU, DGI og arrangørerne af de største danske motionscykelløb at undgå.

Læs også: Motionscykling til motionscykelløb - ja tak

Når der lørdag 22. august afvikles motionsløb i Middelfart i forbindelse med DM i landevejscykling, er det første gang et dansk motionscykelløb arrangeres under en helt ny kategoriseringsordning, der skal medvirke til at øge sikkerheden for deltagerne.

Fremover bliver de største danske motionscykelløb inddelt i tre kategorier - rød, blå og grøn. Den nye kategorisering skal gøre det lettere for motionister at gennemskue, hvad de kan forvente af det løb, de ønsker at deltage i.

"Motionscykelløb skal være en god og sikker oplevelse for alle deltagere og ikke et væddeløb, hvor man tilsidesætter egen eller andres sikkerhed. Vi tror, at klar kommunikation om, hvad man kan forvente i et motionscykelløb, og hvad der forventes af deltagerne, kan være med til at udbrede den gode cykelkultur," siger Mogens Kirkeby, hovedbestyrelsesmedlem i DGI og politisk ansvarlig for DGI Cykling.

Varedeklaration af motionscykelløb

Tiltaget hedder ’Fremtidens Motionscykelløb – Dit valg, din sikkerhed’, og det er resultatet af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra alle tre involverede parter, der siden foråret 2019 har arbejdet med ideer til at øge sikkerheden. I DCU håber man også, at kategoriseringen kan medvirke til at luge ud blandt de få, der tidligere har ødelagt cykeloplevelsen for andre.

"Det er på høje tid, at alle løbsarrangører står sammen og tydeligt kommunikerer, hvad der er god stil, men i ligeså høj grad hvad der er uønsket adfærd – med andre ord en uacceptabel kørestil – til motionsløbene. Det er mit håb, at vi finder en god og fornuftig balance med den varedeklaration, som der nu i fællesskab er skabt til motionsløbene. Det er ganske enkelt et altafgørende skridt i den gode retning for fremtidens motionscykelløb," siger Henrik Jess Jensen, formand for DCU.

Første løb under den nye kategoriseringsordning er som nævnt motionsløbet, der afvikles lørdag 22. august – dagen inden DM i landevejscykling. Cykling Odense står bag afviklingen af såvel elitens DM og motionsløbet dagen forinden, og her håber formand Claus Rasmussen, at ordningen vil tydeliggøre reglerne og dermed øge deltagernes tryghed.

"Det er et spændende tiltag, som vi tror meget på, for sikkerheden i motionscykling skal have høj prioritet," siger Claus Rasmussen.

Læs mere om kategoriseringerne her.