Royal Run flyttes til efteråret

På grund af covid-19 udsættes Royal Run til 6. september. Det sker for at sikre deltageres og tilskueres sikkerhed og sundhed.

"Vi håber alle seks, at Royal Run kan blive et stort samlingspunkt efter sommerferien, og at alle indtil da passer på sig selv - og hinanden,” siger Kronprinsparret. Foto: Kongehuset

Selv om der er over to måneder, til Royal Run efter planen skulle afvikles d. 1. juni, har en enig styregruppe i samråd med de lokale arrangører, Kongehuset og mediepartneren TV 2 besluttet at udsætte Royal Run til søndag den 6. september 2020. Royal Run i Nuuk, Grønland, flyttes fra 28. maj til 30. august.

”Vores absolut vigtigste opgave er at sikre sikkerheden og sundheden for de deltagere og tilskuere, der bakker op om Royal Run. Derfor har vi valgt at træffe beslutningen om at udsætte begivenheden, og vi er meget taknemmelige for, at vi sammen med vores lokale arrangører på forholdsvis kort tid har kunnet finde en ny dato,” siger Morten Mølholm Hansen, direktør i Danmarks Idrætsforbund, på vegne af Royal Runs styregruppe.

Kronprinsfamilien siger:

“Vi har i hele familien glædet os til at snøre løbeskoene til Royal Run. Men på grund af den aktuelle situation med COVID-19/coronavirus er vi desværre nødt til at udskyde årets løbefest til den 6. september i Danmark og den 30. august i Grønland. Vi vil gerne opfordre alle løbeglade - unge som ældre - til at bevare glæden og begejstringen for motion, følge myndighedernes anbefalinger og til at væbne sig med tålmodighed. Vi håber alle seks, at Royal Run kan blive et stort samlingspunkt efter sommerferien, og at alle indtil da passer på sig selv - og hinanden.”

Knap 80.000 er allerede tilmeldt

Knap 80.000 personer er allerede tilmeldt Royal Run i København/Frederiksberg, Sønderjylland, Odense, Aalborg, Bornholm og i Nuuk, og arrangørerne bag ser frem til at give alle deltagere, tilskuere og tv-seere en stor oplevelse den 30. august i den grønlandske hovedstad og den 6. september herhjemme.

”Den nuværende situation påvirker os alle, også i Grønland, og det er for rigtig mange mennesker en meget vanskelig tid. Vi glæder os derfor til, at vi sammen til Royal Run efter sommer kan mødes i en glædelig folkefest i kølvandet på denne meget alvorlige tid,” lyder det fra Morten Mølholm Hansen.

Royal Run afvikles søndag den 6. september i:

• Sønderjylland (Sønderborg)
  • Aalborg
  • Odense
  • København/Frederiksberg
  • Rønne (uden kongelig deltagelse)

Royal Run 2020 kickstartes d. 30. august i Nuuk, Grønland, hvor Kronprinsen løber 10 km.

Oversigt over tilmeldte pt.

• 36.054 i København/Frederiksberg
  • 19.180 i Sønderjylland (Sønderborg)
  • 15.171 i Aalborg
  • 7.650 i Odense
  • 418 i Rønne (uden kongelig deltagelse)
  • 653 i Nuuk

Der er fortsat muligt at tilmelde sig i alle byer på nær Sønderborg, der er udsolgt.

Tilmelding sker på Royal Runs hjemmeside, hvor man også kan få svar på praktiske spørgsmål i forbindelse med udsættelsen.

Fakta om Royal Run

• Royal Run arrangeres af Bevæg dig for livet, i et samarbejde mellem Danmarks Idrætsforbund, DGI og Dansk Atletik Forbund. TV 2 og Regionerne er mediepartner på Royal Run, og TrygFonden, Nordea-fonden og Novo Nordisk Fonden er strategiske partnere.
  • De lokale arrangører er Sport Event Syd, Aalborg Atletik og Motion, OGF og Sparta. I Grønland er det Kim Godtfredsen, der sammen med Nuuk Kommune arrangerer Royal Run.
  • På Bornholm er der Royal Run uden kongelig deltagelse. Arrangørerne er DGI Bornholm og Viking Atletik.
  • I alle byer kan man vælge at gå eller løbe på enten One mile (1,6 km), 5 km og 10 km.
  • Over 82.000 var tilmeldt Royal Run 2019
  • Royal Run 2019 blev afholdt d. 1. juni på Færøerne og 10. juni 2019 i Aalborg, Aarhus og København/Frederiksberg samt på Bornholm uden kongelig deltagelse.
  • Royal Run blev første gang afholdt i 2018 i anledning af HKH Kronprinsens 50-års fødselsdag. Her var 70.500 tilmeldt i Danmarks fem største byer.