2 ud af 3 forbeholdne unge vil gerne være aktive

HappyMoves har i gennem fire år sat fokus på de unge, som ikke kan se sig selv i klassiske foreninger. DGI er blevet klogere – og bringer erfaringerne med videre.

Fra 2014-2018 ledte DGI og Coca Cola efter formlen på, hvordan danske unge bevarer lysten til et aktivt liv (arkivfoto) Foto: Michael Bo Rasmussen

Spontane krammere, highfives og en boblende energi! De unge mennesker er ikke kun blevet en times bevægelse rigere efter et HappyMoves-event: De har vigtigst af alt fået en positiv oplevelse med bevægelse og fællesskab!

I otte byer og ved i alt 468 events har partnerskabet mellem DGI og Coca Cola ledt efter en formel på, hvordan unge bliver mere aktive. 

Selvom formlen efter projektets afslutning stadig har nogle ubekendte, har de 37.749 show-ups rustet DGI med vigtig viden og erfaring til fremtiden. 

Rigere på vigtig viden 

Hvad motiverer de forbeholdne unge?

Hvis de forbeholdne unge selv skulle lave et attraktivt idrætstilbud:

  • 57 % siger, at lav pris er afgørende
  • 24 % siger, at det er vigtigt, at man træner med folk, som er på samme niveau som én selv
  • 23 % siger, at det er vigtigt, at der ikke er konsekvenser, hvis man ikke dukker op

Kilde: Rapport af HappyMoves

Størstedelen af danske børn er medlem af en idrætsforening, men statistikken viser, at en stor del af børnene melder sig ud af foreningen i 13-16 års alderen.

I bedste fald forbliver de aktive i en anden form – men i værste fald bliver de inaktive, hvilket har stor betydning for både krop og psyke.

DGI og Coca-Cola slog sig derfor sammen i 2014 for at finde formlen på, hvad der skal til, for at de frafaldne unge genfinder glæden ved at være aktiv. Projekt HappyMoves' mål var at aktivere unge mennesker og blive klogere på, hvad de motiveres af.

Målgruppen var de forbeholdne unge, som i alt udgør 350.000 danskere, der tidligere har været aktive, men som ikke er det længere.

"Vores undersøgelse viser, at 2 ud af 3 forbeholdne unge gerne vil være aktive. De føler bare ikke, at de passer ind i de eksisterende idrætstilbud. Derfor har vi afprøvet en masse ting – også dem, der viste sig ikke at virke. Vi er meget klogere på målgruppen nu og den viden vil vi bringe med os i fremtidige idrætstilbud for unge, som ikke tænder på de klassiske idrætstilbud,” siger Minna Væver, projektleder på HappyMoves.

Man bliver skide glad 

En af dem, som har været med til at skabe aktiviteter og mødesteder for de unge, er Lars Ferre Poulsen. Som HappyMoves Agent i Aalborg har han arrangeret street soccer, hockey, street tennis, basket – og vigtigst af alt: Loungemiljøer med brætspil og kongespil.

"Aktiviteterne var lystbetonet, for der var ingen, som forventede en vis indsats fra de unge eller som prøvede at påtvinge spillet nogle regler. Hvis fællesskabet blev enige om en ny regel, så vedtog vi det, fordi det var sjovt og fordi de unge motiveres af medbestemmelsen," siger Lars Ferre Poulsen. 

Han beskriver, hvordan der til events herskede et inkluderende miljø. Selvom de unge ikke kendte hinanden, blev der skabt en fællesskabsfølelse.

"Vi har grebet nogle af dem, som ikke passer ind i de eksisterende idrætstilbud på det her tidspunkt i deres liv og givet dem muligheden for at være aktive. Mest af alt, så blev man virkelig bare skide glad af at være en del af zonen og mærke ånden," siger Lars Ferre Poulsen.  

Ung til ung-tilgang

Tæt på 38.000 show-ups, eller unge deltagere, er gennem HappyMoves blevet præsenteret for en anderledes tilgang til idræt.

En tilgang, hvor der er plads til hygge og til at have det sjovt. En tilgang, hvor kongespil og stangtennis er aktiviteter på lige fod med streetbasket og akroyoga. En tilgang, hvor der er mere fokus på stemning og smil på læben, end det at blive den bedste til noget.

”I HappyMoves har vi arbejdet med en ung til ung tilgang, som har betydet, at omkring 50 unge frivillige hvert år har hjulpet med planlægning, afvikling og markedsføring af events. De såkaldte HappyMoves Agents har været uundværlige: Uden dem, ingen HappyMoves,” siger Minna Væver

Projekt HappyMoves udløber med udgangen af 2018, men erfaringerne bæres videre i andre unge-tiltag i DGI.

Definition

Forbeholdne unge kan opdeles i to kategorier:

  • forbeholdne, som typologi
  • forbeholdne i en livsfase 

    HappyMoves har arbejdet med den sidste gruppe, som tidligere har gået til idræt, men som af forskellige årsager er faldet fra.

    Det er unge, som ved, de bør være aktive og for en stor dels vedkommende også har et ønske om at blive det. De prioriterer i denne livsfase andre ting i livet højere end idræt og oplever, at det er svært at finde idrætstilbud, som kan tilpasses deres øvrige gøremål.