Kampidræt giver ro til vilde drenge i skoletiden

Respekt, klar struktur og faste regler. Det er elementer, som gør kampidræt velegnet til børn med ADHD og lignende udfordringer via et FOKUS-forløb

Kampidræt giver urolige drenge gode oplevelser Foto: Lars Holm

Taekwondo med spark, kamptræning og råb i skoletiden. Det er virkeligheden for en gruppe urolige drenge fra Sejs Skole ved Silkeborg.

De er taget ud af den almindelige undervisning og kommer til Silkeborg Taekwondo-klub for at træne den koreanske kampidræt sammen med træner Per Løbner.

De er med i et FOKUS-forløb, hvor skole, idrætsforening og DGI samarbejder om at tilbyde struktureret træning til børn med ADHD og lignende udfordringer.

Træning, hvor de blandt andet lærer fokus og koncentration.

Når jeg øver mig, bliver jeg bedre til at huske serier af bevægelser

10-årige Yasin fra Silkeborg Taekwondo Klub

Ros giver hurtig udvikling

Taekwondo er primært slag, spark og kamp. Men i taekwondo er også en væremåde med respekt over for hinanden og verden, og nogle klare regler, som er lige for alle.

Det er til at forstå og agere i – også for børn med ADHD.

”De kræver, at jeg har fokus på dem og er meget klar med, hvad jeg forventer af dem. Men med ros og anerkendelse for deres fremskridt, rykker de hurtigt.

Det blev en god oplevelse for os alle,” fortæller Per Løbner.

Taekwondo er samarbejde og sjovt

10-årige Yasin er én af dem, som er har gået til taekwondo i skoletiden. Nu træner han på klubbens almindelige hold.

Han er diagnosticeret med ADHD, og i skolen kan det være svært for ham at sidde stille, da han har masser af energi og uro i kroppen. I Do-Yangen (taekwondo-træningssalen) er det lettere for ham at fokusere.

”Det er sjovt at gå til taekwondo. Jeg lærer en masse spark og slag. Og når jeg øver mig, bliver jeg bedre til at huske serier af bevægelser,” fortæller han.

Lær mere om ADHD

Få viden om ADHD børn og unge via Socialstyrelsens Handleplan 2017

God træning i skoletiden

Noget af det, som gør Yasin godt, er de klare regler i taekwondo – og at alle er aktive og træner det samme.

Så skal han ikke aflæse et spil, vente ret lang tid på sin tur eller forstå komplekse sociale spil, som man skal i fodbold eller håndbold.

Yasin startede til taekwondo sammen med fem drenge fra Sejs Skole.

De trænede én gang om ugen i skoletiden. Målet var at styrke deres fokus og give dem succesoplevelser ved at lave noget sammen.

Kampidræt tester FOKUS i nye forløb

Per Løbner, som er foreningens mest erfarne og højst graduerede træner, blev købt fri fra sit arbejde for at træne drengene i skoletiden.

Modellen er afprøvet i flere år med skydning på programmet, men nu afprøves den i flere kampidrætsgrene.

Det fortæller Dorthe Kock Ahrenkiel, der er projektleder for DGI FOKUS.

”Vi har i flere år haft succes med at have FOKUS-forløb med skydning for børn med ADHD og lignende vanskeligheder."

"Men det har vist sig, at kampsport kan noget af det samme med sine klare rammer og regler, som er lette at forstå og handle efter.”

”Trænerne er desuden trænet i at bevare en ro og kontrol, og det smitter af på børnene”, tilføjer hun.