Skab fortsættelse i overgangen fra barn til ung

Hvis vi formår at bygge videre på børns indre motivation, kan vi få flere til at fortsætte i idræt, når de bliver unge. Træneren har en afgørende betydning.

Langt de fleste små børn føler naturligt glæde ved bevægelse og er som udgangspunkt indre motiveret i idræt. Denne glæde må gerne fortsætte. Derfor er lysten til at komme igen så vigtig en rød tråd gennem alle anbefalinger. At gå til idræt skal være en god oplevelse i sig selv, og det har din adfærd som træner en afgørende betydning for.

Meget tyder på, at hvis vi som trænere formår at bygge videre på børnenes indre motivation, kan vi få flere børn til at fortsætte i idræt, når de bliver unge. Også når de rammes af velkendte barrierer i ungdommen som øget tidspres, overgange i skole- og familieliv, samt skiftende interesser.

Vi ved meget om, hvad der skaber gode, motiverende idrætsmiljøer for unge. Vi ved, at det trænerskabte, sociale miljø har størst betydning for fortsættelse i samme forening, og at indre motivation for selve aktiviteten har størst betydning for fortsættelse i idrætten. Vi ved også, at det trænerskabte miljø omkring aktiviteten har stor betydning for den indre motivation. Træneradfærd har således afgørende indflydelse på fortsættelse i det hele taget.

Nedenfor er listet en række kendetegn ved træneradfærd, der enten fremmer fortsættelse - eller øger frafald - blandt unge. DGI’s samlede anbefalinger til god børneidræt ligger helt i tråd med budskabet bag og omkring disse kendetegn.

Der er derfor god grund til at tro, at nedenstående anbefalinger til god træneradfærd også gør sig gældende for trænere i børneidræt - og ikke mindst for de trænere, der har med de ældste børn i den glidende overgang mellem barn og ung at gøre.