Video: Træn dig til et skarpere syn på skydeskiven

Perle-på-pind er en enkel og effektiv øvelse, der træner dine øjenmuskler, og som du kan udføre uden hjælp. Det kræver blot en stol og en pind med for eksempel en vatkugle på.

Skytter har brug for at kunne fæstne blikket på skydeskivens midte. Derfor er det godt at træne øjenmusklerne fri for spændinger. Også selv om de ikke har deciderede problemer med synet.

Det kan du gøre med denne enkle øvelse, som du udfører med en 20 centimer lang tynd pind, som har en perle eller vatkugle på cirka to centimeter i diameter i den ene ende.

”Med perle-på-pind har den fordel, at man kan lave den uden at skulle have hjælp fra andre,” siger Anni Hansen, der driver Anni Optik i Aalborg med synstræning som speciale.

Perlen skal hele vejen rundt om øjet

Øvelsen foregår, mens man sidder på en stol. På videoen øverst i artiklen viser 11-årige Mikkel Sloth Dahl fra Vester Hassing Skytteforening ved Aalborg, hvordan du gør:

  • Hold din håndflade løst foran det ene øje, så du ikke klemmer det
  • Placer perlen midt på øjenbrynet over det andet øje
  • Kig på perlen, mens du langsomt kører den ud til øjenbrynets kant, ned langs tindingen ved øjet, hen over kindbenet under øjet, op over næseryggen og tilbage til midten af øjenbrynet. Det skal gå så langsomt, at øjet hele tiden kan følge perlen

    Perle-på-pind kræver ikke en hjælper

    Perle-på-pind er ikke så effektiv til at løsne øjenmuskerne som øvelsen bold-i-snor, som du kan se en video om via dette link. Men i modsætning til bold-på-snor skal du ikke have hjælp til at udføre perle-på-pind.

    Hvis man ikke kan finde en hjælper, kan man lave perle-på-pind. Man skal så udføre øvelsen seks gange hver vej for hvert øje og skifte øje efter hver omgang. Det er ikke alle, som med det samme kan tåle at køre perlen hver vej seks gange, så det er ok at nøjes med tre gange i den første måned og så trappe op. Øvelsen kan også være et supplement til bold-i-snor.

  • Derefter kører du perlen i den modsatte retning, inden du skifter til det andet øje
  • Det er naturligt, at du føler dig træt bagefter, fordi afspændingen i øjenmusklerne ”smitter” resten af kroppen. Derfor bør du hvile i fem-ti minutter efter øvelsen: Læg dig ned og træk luft ind ad næsen og pust ud samme vej. Hen ad vejen skal øvelsen gerne gøre dig frisk
  • Lav gerne perle-på-pind hver dag i to måneder. Herefter trapper du ned og laver først øvelsen hver anden dag i to uger og dernæst en gang om ugen i en måned. Hvis det går godt, fortsætter du med en gang om måneden. Det kan dog være en god ide at trække en gang rundt om øjnene i begge retninger hver dag i resten af livet for at holde musklerne smidige

Perle-på-pind er god for skytter, fordi øjnene glider glat, når øjenmusklerne er trænet.

”Skytter med trænede øjenmuskler kan både se langt og skarpt, fordi de selv styrer øjnene. Hvis musklerne er stramme, hopper øjnene væk fra læsefeltet i brillerne – og fra pletten på skydeskiven – og det gør det svært at fokusere,” siger Anni Hansen, som har øvelsen med i sin bog ”Synstræning. Motion for syn og sind”.

Øvelsen hjælper også mod hovedpine

Perle-på-pind er også god imod hovedpine, der stammer fra synet, fordi spændingerne i øjenmusklerne løsnes. I første omgang kan øvelsen dog give hovedpine, advarer Anni Hansen.

Man arbejder med muskler, som ikke er vant til at blive brugt, så hvis man bliver utilpas, stopper man og tager et hvil

Anni Hansen

Selv om perle-på-pind giver smidigere øjenmuskler, er der ikke tale om en mirakelkur, understreger Anni Hansen.

”Hvis man har alvorlige problemer med sit syn, skal man få det tjekket hos en øjenlæge, så man kan få en forklaring på, hvad man kan gøre ved det specifikke problem.”