Video: Udvid dit synsfelt og skab indre ro med en simpel fingerøvelse

En fingerføl-øvelse styrker synet, øger bevidstheden om at være til stede i nuet og skaber den indre ro, skytter har brug for på skydebanen.

En såkaldt fingerføl-øvelse er både let at udføre og god for skytter, fordi den hjælper med at udvide synsfeltet og øger bevidstheden om at være til stede i nuet.

Hun er indehaver af Anni Optik i Aalborg og har synstræning for børn og voksne som speciale. Her benytter hun blandt andet fingerføl-øvelser.

”Øjnene ser i forskellige retninger, men ved at have fokus på åndedræt og fingre, så de står skarpt for øjnene, mens rummet uden om står uskarpt, lærer man både at se mere afslappet og at være koncentreret og til stede,” siger Anni Hansen.

Øvelsen er en form for meditation, hvor man får mulighed for at koncentrere sig og finde roen i sig selv. En ro, skytter kan bruge, når de står på skydebanen

Anni Hansen

Følg fingeren uden at dreje hovedet

Anni Hansen beskriver en fingerføl-øvelse i sin bog ”Synstræning. Motion for syn og sind”. I videoen øverst i artiklen præsenterer hun en anden øvelse i genren sammen med Mikkel Sloth Dahl. Han er medlem af Vester Hassing Skytteforening ved Aalborg og har gået til synstræning hos Anni Hansen, fordi han havde svært ved at få bogstaverne til at makke ret i skolen.

  • Stil dig, så fødderne peger fremad og med lidt afstand imellem dem. Vær løs i knæene, så du står behageligt
  • Sæt spidserne af pege- og tommelfinger mod hinanden på hver hånd og hold dem let strakte op foran øjnene
  • Fingrene skal stå skarpt for dit blik, og du skal have rummet uden om med i synsfeltet og være bevidst om alt i rummet
  • Uden at dreje hovedet lader du øjnene følge fingrene på højre hånd, mens du langsomt fører den skråt op mod højre. Før den så langt op, du kan, og gnub fingerspidserne mod hinanden, inden du langsomt lader hånden vende tilbage til udgangspunktet foran øjnene
  • Hold en kort pause og slap af i armene, inden du på samme måde fører venstre hånd skråt ned mod venstre. Stadig uden at bevæge hovedet, kun øjnene
  • Derefter fører du højre hånd skråt ned mod højre og til sidst venstre hånd skråt op mod venstre. Du arbejder altså hele tiden diagonalt
  • Fingerspidserne er meget følsomme, og at gnubbe dem mod hinanden hjælper dig blandt andet til at være fuldt til stede under øvelsen og til at mærke i øjnene, hvordan det føles at se i forskellige retninger

Øvelsen skal udføres langsomt

Øvelsen skal laves langsomt, så man finder sin indre ro, pointerer Anni Hansen.

”Hvis øvelsen er rar at lave, gør du det tilpas langsomt. Er du derimod for hurtig, bliver øvelsen irriterende, fordi du ikke kan nå at fokusere på åndedrættet.”

Fingerføl er god at lave, inden man skal præstere noget, for eksempel på skydebanen.

”Derudover vil det være godt at lave øvelsen hver dag i en måned og derefter efter behov,” slutter Anni Hansen.