Idræt
Idræt som prøvefag sætter større krav til elevernes evne til at formidle idrætsteori. Nedenfor vises en række apps, som på forskellige vis kan være med til at konkretisere teorien i arbejder med.
Idræt som prøvefag sætter større krav til elevernes evne til at formidle idrætsteori. Nedenfor vises en række apps, som på forskellige vis kan være med til at konkretisere teorien i arbejder med.
Her kan du finde inspiration til, hvordan man kan anvende apps i forbindelse med arbejdet med redskabsaktiviteter til prøven i idræt.
Find inspiration her.
Her kan du finde inspiration til, hvordan man kan anvende apps i forbindelse med arbejdet med boldbasis og boldspil til prøven i idræt.
Find inspiration her.
Her kan du finde inspiration til, hvordan man kan anvende apps i forbindelse med arbejdet med fysisk træning til prøven i idræt.
Find inspiration her.
Her kan du finde inspiration til, hvordan man kan anvende apps i forbindelse med arbejdet med dans og udtryk til prøven i idræt.
Find inspiration her.
Her kan du finde inspiration til, hvordan man kan anvende apps i forbindelse med arbejdet med kropsbasis til prøven i idræt.
Find inspiration her.
Her kan du finde inspiration til, hvordan man kan anvende apps i forbindelse med arbejdet med atletik til prøven i idræt.
Find inspiration her.
Her kan du finde inspiration til, hvordan man kan anvende apps i forbindelse med arbejdet med natur og udeliv til prøven i idræt.
Find inspiration her.
Woop app kan tilpasses alle fag, alderstrin og niveauer, og sikrer samtidig at eleverne er fysisk aktive i deres hverdag. Du kan anvende Woop app som afslutning på et forløb eller opfølgning på et tema, som i netop har arbejdet med i de forskellige fag. Woop app er en sjov og anderledes måde for eleverne at svare på faglige spørgsmål.
Du kan selv lave en jagt med forskellige spørgsmål eller små opgaver, og derfor kan Woop app tilpasses alle fag, målgrupper og niveau.
Woop app er nem at gå i gang med, og derfor kan eleverne, alt efter alderstrin og niveau, også selv arbejde med appen ved at udarbejde spørgsmål og lave jagte til hinanden, ligeledes som afslutning på forløb eller opfølgning på et tema.
Inspiration til Woop app
O-løb
Brug Woop app til at lave et anderledes O-løb. Du kan lave løbet med indlagte spørgsmål omkring nogle af de emner i arbejder i faget eller med små opgaver til fysisk aktivitet i idræt.
Variationsmuligheder: Lad eleverne gennemføre i grupper og sæt samtidig fokus på samarbejde. Lav det til en stafet hvor eleverne på skift løber ud til en post, mens de andre på holdet laver andre aktiviteter.
Kendskab til naturen
Lav en Woop jagt med billeder af forskellige dyr og planter. Tag eleverne med ud på løb og se om de kan gætte hvilke planter og dyr der er på billederne. Efterfølgende tages en snak om forskellige dyre- og plantefamilier.
Variationsmuligheder: Jagten kan tilpasses forskellige emner fx genkendelse af forskellige sportsredskaber i idræt.
Matematikjagt
Du kan lave en Woop jagt med forskellige regnestykker indenfor de fire regnearter. Eleverne deltager uden lommeregner.
Vinkeljagt
Du kan øve elevernes evne til at måle vinkler ved at lave en vinkel woop jagt til dem. Send eleverne af sted på en jagt hvor de skal måle vinkler fx i gyngestativet, på trappen etc.
Formeljagt
Lav en woop jagt hvor hver quiz indeholder spørgsmål om forskellige formler, der kan bruges i nærheden. Fx hvilken formel skal du bruge til at beregne midtercirklen på fodboldbanen hvor I står nu?
Mapop kan tilpasses alle fag, alderstrin og niveauer, og sikrer samtidig at eleverne er fysisk aktive i deres hverdag. Du kan anvende Mapop som afslutning på et forløb eller opfølgning på et tema, som I netop har arbejdet med i de forskellige fag. Mapop er en sjov og anderledes måde for eleverne at svare på faglige spørgsmål og opgaver
Du kan vælge om eleverne skal arbejde alene el. i grupper. Husk at tage højde for hvordan eleverne skal arbejde, når du laver dit løb.
Inspiration til Mapop
På Mapops hjemmeside kan du finde allerede oprettede ruter til alle fag, alderstrin og niveau – og du kan nemt flytte dem til dit eget område.
Se mere her http://www.mapop.dk/.
Afslutning på et forløb
Glem den "normale" test og lav i stedet et sjov o-løb som afslutning på et forløb. Besvarelserne kan både være skriftlige, billeder, video eller quizspørgsmål. Brug Mapop til at repetere emner eller tekster I har været igennem, ved at lave specifikke spørgsmål der skal besvares.
Grammatik i virkeligheden
Indledende præsenteres eleverne for forskellige ordklasser og grammatikregler, tilpasset hvad I arbejder med i øjeblikket. Design derefter en rute hvor opgaverne relaterer til emnet i arbejder med. Fx kan der ligge en post i skolegården med sætningen ”Her spiller børnene fodbold i frikvarteret” og den tilknyttede opgave: Find udsagnsled, grundled og genstandsled, og skriv sætningen i datid.
Matematik i virkeligheden
Mapop kan også bruges undervejs i emner, fx matematik hvor eleverne først præsenteres for nogle indledende elementer ift. beregning af areal, omkreds rumfang. Efterfølgende designes en Mapop rute, hvor opgaverne der skal løses relaterer til de netop præsenterede elementer. Se et glimrende eksempel på det her, hvor de viser hvordan Mapop kan bruges til læringsmålstyret undervisning i matematik på mellemtrinet.
Hvad ser du omkring dig?
Lav en rute hvor eleverne ved hver post skal beskrive hvad de ser omkring sig. På den måde kan de øve stavning og udtalelse af forskellige ord. Fx kan de se ”skov, træer, blade, købmand, bil etc.”. Du kan vælge om eleverne skal svare skriftligt eller med video.
Tidslinjen
Lav en Mapop rute som en tidslinje hvor eleverne på hver post bliver præsenteret for en tekst, billede eller andet fra en historisk tidsperiode. Undervejs skal de lave et kort notat om posten, og ved sidste post skal de forsøge at angive den rigtige rækkefølge af perioderne.
Gætteleg
Lad hver post være en ledetråd til en fx begivenhed, person, land, ting etc. eleverne skal gætte når løbet et slut. Ved sidste post skal eleverne give deres bud på hvad ledetrådene fortæller dem, og besvare enten med tekst, billede eller film. Alt efter alderstrin kan besvarelsen også være quiz, hvor de skal vælge den rigtige svarmulighed.
QR-koder kan anvendes i alle fag og til alle alderstrin og niveauer, hvorfor anvendelsesmulighederne i dagligdagen er store. Du kan anvende QR-kode løb som afslutning på et forløb eller opfølgning på et tema, som i netop har arbejdet med i de forskellige fag. Du opretter QR-koder til eleverne med faglige spørgsmål el. opgaver, printer dem ud og hænger dem op rundt omkring på skolen, eller på skolens udendørsarealer. Eleverne løber herefter ud og besvarer spørgsmålene. Det er derfor nemt for dig, at tilpasse løbet til lige nøjagtigt dine elever.
Du kan vælge om eleverne skal besvare spørgsmålene skriftligt, med billeder, video fx hvor de udfører en opgave du har stillet dem, eller om eleverne skal diskutere spørgsmålet sammen ved posten.
QR-koder er simple selv at lave og derfor kan eleverne selv, alt efter alderstrin og niveau, arbejde med et fagligt emne ved at udarbejde spørgsmål og lave QR-koder til hinanden, ligeledes som afslutning på forløb eller opfølgning på et tema.
Inspiration til QR-kode løb
Hent færdige QR kodeløb (klar til at printe) på EMU. http://www.emu.dk/modul/skattejagt-og-qr-koder.
Indenfor nærmeste fremtid vil vi også lave flere færdige løb du kan hente lige her.
Træn med Forsvaret
Brug appen hvis I arbejder med grundtræning og har brug for inspiration til test eller træningsprogram.
GoPlayDot
En helt ny idrætsgren har set verdens lys, GoPlayDot er SMARTsport.
Hold, taktik, konkurrence osv. spillet har alle de elementer vi kender fra traditionel holdsport.
Lav et forløb hvor i træner, spiller og bliver bedre og til sidst udfordrer de andre klasser eller naboskolen til en duel.
Brug 7 minutter af jeres idrætstime på at komme alle kroppens muskelgrupper igennem.
Lav det evt. som et træningsforløb over en længere periode.
Kend din bevægelse
Med idræt som prøvefag er denne øvelse blevet super aktuel.
Eleverne arbejder sammen i par eller små grupper.
De skal filme forskellige træningsøvelser og beskrive dem efterfølgende. Eleverne skal forklare hvilke muskler der arbejder under bevægelsen fx ved et hop ”Lårmusklerne arbejder når han går ned i knæ, og når han hopper arbejder ben muskulaturen, samtidig arbejder mavemuskler og armmuskler ”.
Du kan vælge hvilket tema de skal arbejde indenfor fx gymnastik (stå på hænder, kolbøtte, salto, vejrmølle etc.) eller fodbold (inderside aflevering, langskud, tæmning, hovedstød etc.).
Eleverne skal nu lave en skriftlig arbejdskravsanalyse der forklarer hvad musklerne hedder, der arbejder under bevægelsen.
Slip din indre stuntmand løs
Skriv et kort screenplay til en stuntscene. Efter introduktion til grundlæggende teknikker fx til et rullefald, skal eleverne med udgangspunkt i deres fortælling lave en stop motion film. Eleverne kan fx tage billeder af en ”slåskamp”, når billederne af denne bliver sat sammen til en Stop-motion film, ligner det, at der er muligt at springe/falde ekstra langt efter et slag.
Træningsforløb
Eleverne skal gå, løbe eller cykle en tur og tracke den med Endomondo. De skal efterfølgende udarbejde og gennemføre et træningsforløb, hvor de sætter fokus på træning af disciplinen (gå, løb, cykling). Eleverne tracker samme tur igen efter fx en måned, og de kan nu se, om de har forbedret sig.
Eleverne skal udarbejde træningsprogram til sig selv, som de skal følge den kommende måned. De skal beskrive hvorfor de gør som de gør i træningsprogrammet samt sætte sig et mål til en måned efter.
Eleverne skal føre logbog efter hver træning, sådan de kan analysere træningen ift. deres resultater heraf.
Træningsforløbet kan være med til at forberede eleverne til eksamen i idræt.