5 tips til at undervise voksne svømmere

Voksne kommer ikke til svømmeundervisning, fordi de skal, men fordi de har lyst. Og den motivation er det vigtigt at møde dem i. Bliv klædt på til at undervise den voksne gruppe med 5 gode råd.

Voksne kommer, fordi de har truffet et bevidst valg og har lyst til at svømme. Bliver de ikke mødt i den lyst, falder de hurtigt fra. Foto: Jeppe Bøje Nielsen

Børn skal lære at svømme. Sådan er mange forældres holdning, og derfor sender de ungerne af sted i svømmehallen - om de vil eller ej. For voksne er det anderledes. De har selv valgt at pakke badetøj, svømmebriller og håndklæde og derfor kræver det også noget andet af underviseren at få dem til at hænge ved.

Sådan lyder det fra Jonas Sprogøe, der er konsulent i virksomheden Bedre Praksis og har omfattende erfaring inden for blandt andet undervisning, sparring og organisationsudvikling. Forskellen mellem at undervise børn og voksne er stor og derfor meget vigtig at være opmærksom på for træneren.

"Børn kommer til svømmeundervisning, fordi de skal. Voksne møder op, fordi de har et konkret mål med undervisningen. Det kan være alt fra at være sammen med deres børnebørn i vandet til at kunne gennemføre en Ironman. De kommer, fordi de har truffet et bevidst valg og har lyst til at svømme. Bliver de ikke mødt i den lyst, falder de hurtigt fra," siger Jonas Sprogøe.

Han giver her sine 5 bedste råd til et succesfuldt samarbejde med voksne svømmere.

1. Spørg ind og skab tryghed

Voksne kommer med nogle erfaringer, der måske ikke er lige positive. De kan for eksempelvis handle om vandskræk. Bed derfor ikke folk hoppe i vandet straks, men lad dem fortælle, hvad deres historie med vand og svømning er, og hvorfor de har valgt at komme på dit hold.

2. Sæt klare rammer op fra begyndelsen

Hvad skal vi nå? Hvor meget tid har? Og hvor langt forventer du som underviser, at vi kommer i løbet af timen eller et længere forløb. Det skal du gøre helt klart fra begyndelsen.

Mere om Jonas Sprogø

Jonas Sprogøe driver virksomheden Bedre Praksis, hvor han er konsulent.

Han har omfattende erfaring med undervisning og har blandt andet været ansat på Danmarks Pædagogiske Universitet som underviser og forsker.

3. Tag afsæt i mål

Hvis deltagerne kommer med et mål om at kunne gennemføre en ironman, er det vigtigt at tage udgangspunkt i det. Vil de arbejde med hastighed, teknik eller styrke for at nå deres mål? Der findes ikke en 'one size fits all model', hvor man kan sætte alle til at svømme crawl, hvis det i virkeligheden er brystsvømning, de har mere brug for at træne.

4. Giv feedback rigtigt

Folk kan lide at få feedback på forskellige måder. Spørg om, du må gribe fat i dem fysisk, når de svømmer for at rette deres svømmestilling og spørg, om de helst vil rettes undervejs helst bagefter. Tag ikke for givet, at alle på holdet vil have feedback på samme måde.

5. Overvej din rolle

Som underviser kan du indtage flere forskellige roller. Er du coachen, der kan lide at hjælpe folk med at frigøre deres egne ressourcer eller er du instruktøren, der formidler viden? Overvej, hvilken rolle, der fungerer bedst, når du skal understøtte dine svømmeres læring bedst muligt.