Tendens: Klubber holder fast i, at forældrene må se på fra afstand. Børnene er undervisningsparate på meget kortere tid.
Et tiltag der går igen i svømmehallerne, er at forældrene kom væk fra kanten under corona. Det har mange holdt fast i.
“Normalt har forældrene siddet ved kanten og nærmest haft fødderne i vandet, og det forstyrrer enormt meget i undervisningen. Det er forældrenes behov, ikke børnenes, der tilgodeses, når forældrene er ved kanten. De vil godt belære vores trænere undervejs i undervisningen, men det kan vores trænere godt finde ud af, og de er endda uddannet til det.
"Pga. corona måtte forældrene først komme tilbage, når børnene er færdige med at svømme, og vores trænere siger, at det er det bedste, der nogensinde er sket, fordi vi får rykket børnene meget mere og de bliver dygtigere meget hurtigere, blot fordi forældrene ikke sidder på kanten,” fortæller Lene Møller fra Svømmeklubben Nord.
Selvom ikke alle forældre var tilfredse med den ordning, har det været vigtigt for klubben at sikre trænerne arbejdsro, så børnene lærer at svømme.
Indlæring og fokus styrkes, når forældrene parkeres
“Vi ville ønske, vi kunne lave helt adgang forbudt for forældre, men det er nok svært at få igennem. Nu er de dog sendt op på en balkon, så de ikke er nede i hallen, og dermed forstyrrer de ikke undervisningen på samme måde, men kan stadig sidde og vinke lidt til børnene. Børnene kan faktisk godt klare sig selv, lytte efter træneren og rette på svømmebrillerne uden mors hjælp, hvis bare de får lov,” konstaterer Lene.
“Selve processen med at få startet et helt hold op er blevet meget kortere, og efter forældrene er kommet ud af hallen, er børnene undervisningsparate på meget kortere tid, så den reelle undervisning kan gå i gang hurtigere. Børnene skal ikke hele tiden have mulighed for at blive set af forældrene, men skal forholde sig til det, de er i gang med."
"Uden forældrene kan de meget bedre koncentrere sig om det, de er i, uden hele tiden at tænke over, om deres mor nu har set dem. Det betyder virkelig meget for deres udvikling og selvstændighed, og det er nogle kompetente børn som kan meget mere, når forældrene ikke hele tiden er der,” mener Lene Møller.
Tine Mølgaard fra Silkeborg Svømmeklub stemmer i med en historie om en mor, der takkede klubben for at tage sig godt af hendes 4-årige, der faldt i det helt lave bassin, men hurtigt blev trøstet af træneren, så den lille purk kunne fortsætte ufortrødent uden indblanding fra moderen.
“Det var moderens første møde med svømmehallen og hele svømmeskolekonceptet. Hendes 4-årige skulle i det lave bassin for første gang, og det var en fredag eftermiddag, så alle var trætte, og moderen var meget spændt på, hvordan det skulle gå uden at hun selv var i hallen. Moderen så det hele gennem cafévinduet, men sagde efterfølgende, at hun var glad for, hun ikke var i hallen, fordi drengen så måske ville være kommet til hende og aldrig have haft lyst til at komme til svømning igen.”