Onlinekurser hitter under corona: Det er genialt

Med over 500 deltagere, nye målgrupper og mere interaktion end normalt har DGI Svømnings første onlinekurser været en kæmpe succes.

Onlinekurserne er en god måde for instruktørerne at holde sig i gang på. Foto: Jeppe Bøje Nielsen

Corona-krisen har sat en kæp i hjulet for det fysiske foreningsliv, men idrætsforeningerne tager kampen op med digitale aktiviteter og virtuel træning. 

Læs også: Se eller gense webinar om foreningernes udfordringer i Corona-krisen

Også DGI Svømning blev tvunget til at tænke kreativt, hvis de fortsat ville være der for foreningerne. Derfor tog idrætskonsulent Henrik Hansen initiativ til at lave gratis onlinekurser.

Han havde en forventning om 40 deltagere til det første kursus, men kunne konstatere, at hele 94 så med. I alt har der i løbet af to uger været 572 deltagere i de fem onlinekurser, der er blevet afholdt indtil nu.

”Vi er meget positivt overraskede. Da vi rundede et af kurserne af, skrev vi, at man kunne kontakte mig på mail for at få optagelsen og PowerPointet. Ud af de 200 deltagere den dag har 85 kontaktet mig, så vi har helt klart ramt noget, som der er efterspørgsel på,” siger Henrik Hansen.

DGI Svømnings onlinekurser

Holder trænerne i gang

Gina V. Madsen er breddeansvarlig i Odder Svømmeklub og har deltaget i tre af kurserne.

Hun opfordrer alle svømmetrænere i sin egen klub til at deltage, fordi det er en god måde at holde sig i gang på, når man ikke kan stå på kanten af bassinet, som man plejer.

”Jeg synes, det er genialt. Mine arbejdsopgaver er jo lidt nedsatte lige nu, men så kan jeg sætte mig og få inspiration til, hvad vi kan gå i gang med, når vi kommer i gang igen. Det er også en megagod måde at aktivere trænerne på, når vi nu ikke kan undervise i svømmehallen,” siger hun.

Læs også: Corona kalder på digitale løsninger – disse muligheder har foreninger

Selvom det giver en anden dynamik at sidde bag skærmen og følge med end at møde fysisk op til et oplæg, ser hun potentiale i onlinekurser. Også når foreningslivet engang åbnes op igen.

”Jeg tror, nogle har nemmere ved at overskue at komme til online inspirationskurser og oplæg, fordi de ikke skal tænke over det praktiske, som hvor det er henne, og hvordan de kommer derhen,” siger hun.

Flere interagerer online

Foruden de praktiske fordele oplever Henrik Hansen, at onlinekurser når ud til en yngre målgruppe, som man tidligere har haft svært ved at fange.

Det skyldes ikke mindst, at kurserne annonceres som begivenheder på Facebook, og at de ikke kræver nogen tilmelding, men kun et link og Skype for Business på computeren eller telefonen.

Et andet plus er, at det online format tilsyneladende skaber mere interaktion både deltagerne imellem og til oplægsholderen.

”Oplæggene tager 50 minutter, og så bliver oplægsholderen hængende, så man kan stille spørgsmål over chatten. Det fortsætter i helt op til en halv time efter oplægget,” siger han og tilføjer:

Læs også: Corona og økonomiske konsekvenser – hvad gør du som idrætsforening?

”Ved et at oplæggene med 200 deltagere var der 76 forskellige, der havde skrevet spørgsmål i chatten undervejs. Det er fedt, at det er blevet sådan et miljø, hvor så mange tør skrive. Det ville vi aldrig opleve, hvis vi holdt et fysisk oplæg med så mange deltagere.”

DGI Svømning er allerede ved at planlægge kommende onlinekurser og opfordrer på Facebook til, at man kan byde ind med ønsker til emner og oplægsholdere. Oplæggene henvender sig til henholdsvis ledere og instruktører/undervisere.

Se alle DGI's aktuelle onlinekurser her.