Pædagogik giver gode børnetrænere

Esbjerg Svømmeklub oplever, at deres trænere med pædagogiske baggrunde og kompetencer er bedre til at møde børnene, hvor de er. Og du skal ikke frygte, at trænerne så ikke ved nok om idrætten, for det kan foreningen lære dem.

Trænere med pædagogiske kompetencer kan bedre justere deres tilgang til børnene, mener ekspert. Foto: Palle Skov

Den bedste idrætsudøver er også altid den bedste træner. Eller er hun?

Læs også: Fang børnehavebørnene med lege og forældre

Nej, mener Esbjerg Svømmeklub. De har i flere år vægtet pædagogiske færdigheder over idrætten, når de rekrutterer trænere til de mindre børn.

Og breddechef i Esbjerg Svømmeklub Mikkel Møller er ikke i tvivl om, at de pædagogiske svømmeinstruktører gør en forskel for børnene.

”Når forældrene begynder at spørge, hvilket hold en bestemt instruktør skal undervise i næste sæson, fordi de så vil skynde sig at tilmelde deres barn hos hende, så ved vi, at der bliver leveret en god undervisning. Vi kan mærke, at det gør en forskel,” siger han.

En anden forælder lavede et opslag på sin egen facebookprofil om, hvor glad hendes barn havde været for en af Esbjerg Svømmeklubs undervisere, og taggede klubben i opslaget. På den måde spredtes det gode budskab.

Der kan være mange årsager, men faktum er, at Esbjerg Svømmeklub har oplevet en god medlemsfremgang de sidste tre-fire sæsoner, hvor flere trænere, som er lærer- eller pædagogstuderende, er kommet til.

Læs, hvad trænere med pædagogiske baggrunde og kompetencer kan herunder ⬇️⬇️