Brug vandmodstand til at træne alle muskler

Udstyr er ikke nødvendigt for at få pulsen op og trænet alle muskler. Vandets modstand er nok.

Få masser af motion og træn alle muskler med funktionel træning i vand. Foto: Kir Klysner

”Vi behøver ikke købe os fattige i redskaber - vi kan jo bruge vandet.”

Sådan lyder det fra Deedra Nielsen. Hun er lige kommet op af vandet efter at have deltaget i en 40 minutters workshop med funktionel træning i vand uden brug af redskaber.

”Der var højt tempo og masser af styrketræning uden redskaber. Det tror jeg aldrig, jeg har prøvet før. Jeg er overrasket over, hvor meget kraft, du kan overføre til vandet,” siger Niels-Christian Madsen, som er Deedra Nielsens instruktør-kollega i Nakskov.

I funktionel træning træner du bevægelser i stedet for specifikke muskler. Et godt udgangspunkt er bevægelser, du skal bruge kroppen til i hverdagen. Det vigtigste er ikke den enkelte muskel eller den enkelte øvelse, men hvordan alle øvelserne sættes sammen, så der er noget for alle kroppens muskler.

5 fordele ved funktionel træning i vand

  1. Du styrker kroppen til at klare hverdagens udfordringer som at løfte og springe
  2. Du træner hele kroppen og får en stabil og stærk krop med god balance og koordination
  3. Du behøver ikke nødvendigvis at træne længe for at tabe dig og forbedre din styrke og kondition
  4. Det er sjovere end ensidig styrketræning
  5. Når du træner i vandet, kan du bruge vandets modstand, og du sveder ikke

I videoen viser den italienske ekspert i Aqua Fitness Andre Gilardino og hans hjælpeinstruktør eksempler på øvelserne.