Træn efter SMART-principperne i vand

SMART er fysisk træning, der udfordrer de små grå ved hjælp af små opgaver. Principperne kan sagtens overføres til svømme eller aqua fitness-træning.

SMART bliver som udgangspunkt brugt på landjorden, men ifølge fagkonsulent Marianne Schöttel fra DGI Aqua Fitness er det yderst relevant at overføre principperne til svømmehallen. Foto: Jeppe Bøje Nielsen

Måske har du hørt om SMART? En træningsform, der styrker motorik, logik og sansesystemet, mens du træner din krop gennem fysiske øvelser. Instruktøren giver besked om eksempelvis at kaste en bold et antal gange til en anden deltager, inden du skal svinge den ene arm tre gange eller dreje to gange rundt om dig selv. Opgaverne er bygget op, så du virkelig skal bruge din hukommelse for at følge med. Hjernen får med andre ord lov at komme på arbejde, mens du får pulsen op.

SMART bliver som udgangspunkt brugt på landjorden, men ifølge fagkonsulent Marianne Schöttel fra DGI Aqua Fitness er det yderst relevant at overføre principperne til svømmehallen:

"Øvelserne kan sagtens overføres til vand, når man som instruktør er bevidst om, at vandet giver mere modstand end at stå på et gulv i en gymnastiksal," fortæller Marianne Schöttel, der blev inspireret til at bruge SMART på en workshop i DGI.

Aktiviteter i vand føles mindre hårdt med SMART

"Træningen i vand giver SMART træningen en anden dimension i og med, at øvelserne i vandet bliver yderligere udfordret, når hjernen skal tænke med," siger Marianne Schöttel.

Benene syrer til, og armene bliver tunge. Svømning og aqua fitness er godt for din sundhed, men kan også føles hårdt. Med SMART principperne lagt ind over øvelserne vil de føles mindre anstrengende, siger Marianne Schöttel.

SMART flytter deltagernes fokus, fordi de bliver grebet af at skulle løse en opgave, mens de træner deres arme, ben og ryg. Hjernen bliver drillet lidt. Og jeg er overbevist, at det træner nervesystemet rigtig godt

Marianne Schöttel

SMART styrker hukommelsen og balancen

Marianne Schöttel har endnu ikke haft lejlighed til at afprøve SMART så mange gange på kurser eller i sin undervisning, men hun ser frem til at bruge det mere.

Hun tror på, at træningen især vil være et godt supplement hos seniorgruppen.

"Folk over 60 år har som oftest brug for at udfordre musklerne, og de er ofte meget stærkere, end vi tror. Men når vi bliver ældre, bliver vi samtidig udfordret af svigtende hukommelse og ringere balance. Begge dele bliver styrket med SMART i vand, når deltagerne for eksempel skal ændre retning hurtigt i vandet," slutter Marianne Schöttel.