Variér din åbent vand-træning – i svømmehallen

Du kan med fordel kan variere din træning i svømmehallen, før det går løs med svømning i åbent vand og sommerens triatlon-events. Indendørs træning kan varieres og kombineres med andre idrætter.

Lav en holdkap i svømmehallen, hvor I skiftevis svømmer en bane, og skiftevis skyder til måls. Det er med til at gøre jer til bedre åbent vand-svømmere Foto: Kir Klysner

Træner du op til en triatlon event til sommer? Eller går du og drømmer om at havet bliver varmt nok til åbent vand-svømning?

Så udnyt tiden på bedste vis i svømmehallen. Opfind din egen kombinationsidræt i stedet for bare at svømme baner.

5 gode grunde til ikke bare at svømme baner

1: Det er sjovere, når du varierer træningen, især hvis du gør det i fællesskab med andre. 
2: Du kan træne flere forskellige færdigheder f.eks. det at skulle koncentrere dig for at ramme præcist som man skal i biatlon.
3: Du kan træne kroppen på en alsidig og sund måde.
4: Du kan udnytte fordelene ved at træne i vand og på land.
5: Din teknik kan blive bedre på en sjov og udfordrende måde, hvor du får feedback gennem ”legen.”

Guide til vintertræningen

Fredrik Seistrup er udviklingskonsulent i DGI Triatlon og underviser på DGI’s åbent vand-uddannelse. Han er også tidligere landsholdssvømmer. Her er hans bud på to eksempler på god og sjov vintertræning i svømmehallen:

1: Kombinér træningen på land og vand

A: 30 sekunder på dybt vand, hvor du holder dig ”stående” i vandet ved at lave crawl-bevægelser med benene. Hold armene oppe over vandet. Hvis det er for svært, kan du bruge hænderne i vandet til hjælp.

B: Hop op på bassinkanten og lav 10 squat-øvelser.

Gentag til du ikke orker mere.

2: ”Biatlon” i svømmehallen  

  1. Svøm en bane.
  2. Stå op af vandet og kast fire bolde ned i en spand, som står 1-2 meter væk. Hver forbier koster tre squat eller en anden god straf.

Hvis I er flere på holdet, så er det nu, næste mand eller kvinde sendes af sted.

Gentag til du/I ikke orker mere. Du kan variere din svømning, så du på første svømmetur svømmer crawlben, på anden tur almindelig crawl, og på tredje svømmetur er det baglæns crawl.

Baglæns crawl er en god udfordring

Fredrik Seistrup anbefaler især at huske baglæns crawl, hvis du vil variere svømmetræningen indendørs.

”Det udfordrer din motorik og gør, at du føler dig som en begynder igen. Du er nødt til at spænde op i din krop, mens du koordinerer dine bevægelser. Derfor er det god træning,” siger Fredrik Seistrup.