Tennis bliver sjovere jo mere du lærer

Spilbaserede øvelser som Gribebold og Rundt om nettet er superpopulære hos børn på sommerens tennisskoler.

”Det sjoveste er at spille spilagtige spil som Gribebold og Konge,” siger Frida Ejler Bering, som er 10 år og deltager på sin første tennisskole de tre sidste dage af ferien, inden den rigtige skole starter mandag den 13. august.  

Gribebold og Konge er spilnære øvelser og lege med enkelte elementer fra tennisspillet og særlige regler. De er ligeså populære som banevanding i denne hede sommer.

I Gribebold gælder det for eksempel om at slå en bold over nettet, som en eller flere spillere på den anden side af nettet forsøger at gribe. Lykkes det, må du en tur over på gribersiden. Slår du bolden over, uden at de andre griber, får du lov at slå igen. Det giver - som Frida Ejler Bering siger - en ”spilagtig” fornemmelse.

Gribebold

  1. Træneren giver bolden op til en spiller, som skal slå bolden over nettet. På den anden side af nettet står en spiller (uden ketsjer) som skal gribe bolden.
  2. Rammer bolden i jorden på banen, dvs. på eller indenfor linjerne, går spilleren bag i rækken for at slå igen.

Gribes bolden af en af de spillere, der står på den anden side af nettet, skal slagspilleren over på griberside – og den der, griber løber tilbage til slagsiden.

  1. Den sidste slagspiller, der er tilbage får tre bolde. Lykkes det at slå alle tre bolde over uden, at de bliver grebet, har han eller hun vundet. Bliver en bold grebet, bytter slagspiller og griber plads. Slår slagspilleren bolden ud, bliver alle gribere slagspillere i en ny runde.

Øvelsen fremmer/træner

  • Øje-hånd-koordination
  • Forhånd (når træneren kaster bolde til spillerens forhånd) og baghånd (når træneren kaster til baghåndssiden)

Variationer:

  1. Træneren giver bolden op fra samme side af nettet, som slagspillerne står
  2. Træneren står på samme side af nettet som griberne, og spiller bolden over nettet til slagspillerne

Lærer baghånd på Dag 2

Kigger man rundt på banerne på tennisanlægget i Fredensvang i Aarhus, hvor AGFs tennisskole foregår, er der gang i Gribebold på to af de tre baner. Emilie Leivdal Kristensen, som er en af trænerne på AGF-skolen, er da også enig med Frida i, at spilbaserede øvelser er blandt tennisskolens mest populære aktiviteter.

”Det er den, spillerne efterspørger mest. I dag bruger vi Gribebold til at øve baghånd. I går brugte vi den til at øve forhåndsslaget,” siger Emilie Leivdal Kristensen, der har et stort repertoire af spilnære øvelser at trække på. Hun bruger dem til indlæring af grundslag, til at lære børnene, hvornår bolden er inde og ude og til bevægelse rundt på banen.

Frida Ejler Bering er ikke i tvivl om, at hun er blevet bedre, end da hun startede med at gå til tennis – vist nok – sidste efterår.

”Jeg elsker at lære tennis. I starten var det svært, men nu er det lettere,” siger hun og tilføjer:

”Det bliver sjovere, når man lærer noget.”

Første tennisskole  

Mille Heron på 14 år er på tennisskole for første gang og lige begyndt at spille tennis efter mange års karriere på Flying Danish Superkids.

Hun stemmer også for Gribebold og Rundt om nettet som tennisskolens bedste aktiviteter.

”Det bliver hårdt, og der er spænding til sidst,” forklarer Mille Heron.

Hun er dog ikke modstander af fodringsøvelser, hvor spillerne øver det samme slag igen og igen.

”De kan også være sjove,” siger Mille Hebron. Om udbyttet af foreløbig to dages tennisskole siger hun:

”Jeg tror, at jeg har lært at slå baghånd. Den har aldrig været så god som nu.”

Når skolen starter på mandag skal Mille Hebron starte i 9. klasse, og det vil hun gerne prioritere. Det er grunden til at hun nu bytter Flying Danish Superkids, gymnastiklivet og de mange rejsedage ud med tennisspillet og mere fokus på skolen.