Lys på racercyklen i den mørke tid

Få styr på reglerne og få tips og tricks til, hvordan du får den bedste tur på racercyklen, når det er mørkt.

Lys på racercyklen giver dig mulighed for også at træde i pedalerne efter mørkets frembrud Foto: Keen Frisk

De mørke vintermåneder er lig med lys på racercyklen, hvis du fortsat vil holde gang i den tohjulede og din krop.

Der skal lys på cyklen for, at du kan se, hvor du kører og i lige så høj grad for at andre kan se, hvor du er. Det er altså et sikkerhedsmæssigt spørgsmål samtidig med, at lys på cyklen også er et lovkrav.

Lovkrav til cykellygter

  • Forlygter og baglygter skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand og skal også være synlige fra siden.
  • Forlygter og baglygter skal monteres, så de lyser henholdsvis lige fremad og lige bagud – de må altså ikke hænge og lyse ned i jorden.
  • Kraftige forlygter, der er beregnet til at oplyse vejen foran cyklisten, skal monteres, så de lyser skråt nedad og ikke blænder modkørende.
  • Nye batteri-cykellygter, der sælges i Danmark, skal kunne lyse tilstrækkeligt til at opfylde lovens krav om synlighed i minimum 5 timer. Selve lygten eller salgsindpakningen skal være mærket med ”Brugstid/Runtime” og en angivelse af, hvor mange timer, batteriet kan opfylde kravet. 

Lygtetændingstid

  • Alle cykler skal have lys på fra solnedgang til solopgang og i øvrigt i usigtbart vejr, for eksempel i tåge og tæt snevejr. Du kan desværre ikke regne med gadelygternes tændingstid. 

Ideer til valg af forlygter

For at hjælpe dig med at vælge de rigtige lygter, har dgi.dk taget en snak med Keen Frisk, der er cykelskribent, cykelnørd og entusiastisk vinter-rytter. Hans råd er masser af lys.

”Det er min erfaring, at den bedste løsning er en skarp forlygte på cirka 1000 lumen, da den både kan ses meget langt væk, og samtidig oplyser vejen på en rigtig god måde,” siger Keen Frisk  

”Mange snakker om, at der er begrænsninger på lygtens styrke, men som jeg tolker lovteksten, er der ikke problemer forbundet med brugen af en skarp forlygte, så længe lygten peger nedad,” fortsætter han.

Ulempen ved de kraftige forlygter kan være, at batteritiden er rimelig begrænset på de billige modeller.

”Sætter man den på laveste styrke, er den fin til landevejsbrug, og så holder batteriet lidt længere. I skoven vil jeg gerne have fuld styrke på lygten, men de ture er som regel også kortere, så det plejer at gå op i en højere enhed alligevel,” siger Keen Frisk.

Husk i øvrigt, at dyrelivet i skoven kan forvirres af skarpe lygter, så vis hensyn og lys ikke unødvendigt ind i skoven.

Ideer til valg af baglygter

Du kan købe baglygter i mange forskellige former og størrelser, men der er ikke det store at tage højde for sikkerhedsmæssigt eller i forhold til cykeloplevelsen.

”Du kan vælge frit fra hylden. Der burde ikke kunne sælges lygter her i landet, der ikke opfylder lovens krav. Så længe de tydeligt viser, at du er der, er det min klare vurdering, at de gør deres job rigeligt,” siger Keen Frisk.

”Selv om de kan blinke, så lad være med at sætte dem til det, det er rasende irriterende for dine medcyklister at få forstyrret deres syn af blink hele tiden.”

Reflekser, reflekser, reflekser!

Lige så vel som du aldrig må gå ned på udstyr, må du heller ikke gå ned på reflekser.

”Man kan synes om dem, hvad man vil, men de redder altså liv,” siger Keen Frisk

”Et godt råd er at anskaffe sig refleksbånd til at have om overarmen, så din kontur er mere synlig for billisterne og de andre trafikanter. Det gælder specielt, hvis du kører alene.”

”Heldigvis har de fleste fabrikanter af cykeltøj fundet ud af at montere op til flere reflekser på deres varer, så man er ret godt dækket ind. Men der er ikke noget, der hedder ’for meget’ sikkerhed. Så på med lyset og reflekserne og bliv set på landevejene og i skovene.”