1,6 millioner medlemmer. Det er stærkt

DGI's formand Charlotte Bach Thomassens beretning 2019

Charlotte Bach Thomassen netop valgt som ny formand for DGI ved årsmødet i DGI-huset i Aarhus den 3. november 2018.

FORMANDENS BERETNING

Mit første år som formand for DGI er næsten gået. Det har været et godt år i DGI.

Vi rundede 1,6 millioner medlemmer med udgangen af 2018. Det er stærkt. Tallet er stort, og flere aktive, flere medlemmer og flere frivillige er et pejlemærke for os som idrætsorganisation. Det bekræfter os i, at idrætsforeningerne er attraktive og er en rigtig god måde at organisere sig på, når vi ønsker at engagere børn, unge og voksne i idrætsaktivitet. Det vil vi i DGI.

Jeg bliver varm og glad i kroppen, når jeg træder ind ad døren eller ud på banen i foreningerne. Uanset om jeg deltager i et forældremøde om en kommende idrætstur, besøger et stævne, læser om foreningernes arbejde med at etablere nye hold for nye målgrupper, eller når jeg lytter til begejstrede fortællinger om det lokale idrætsliv.

Den gode historie og udfordringerne

Som formand ser og lytter jeg hele tiden efter den gode historie, men også udfordringer i idræts- og foreningslivet. Det er et kæmpe privilegie hver dag at blive bekræftet i idrætsforeningernes mylder af aktiviteter, deres ønske om at ville det bedste for medlemmerne og ikke mindst deres ildhu for at få flere med i foreningslivet. Aktiviteter og opgaver, som vi i DGI ønsker at bidrage til og samarbejde omkring, både i kraft af vores folkelige formål og som visionær partner i Bevæg dig for livet-samarbejdet.

Idræt for alle børn og unge

Det kræver tæt samarbejde med idrætsforeninger og vores omverden, når vi i de kommende år vil sikre lige deltagelse for alle børn og unge i foreningslivet, tæt på hvor de bor. Når vi vil vise, at fysisk, social og mental sundhed hænger sammen. Når vi vil sikre kropslig dannelse, fordi vi ved, at det at bruge sin krop til idræt, leg og bevægelse er vigtig for at mestre mange andre ting i livet.

Der er stærke tendenser, der trækker i modsat retning, end det vi ønsker for vores børn og unge. De ældste børn er mere inaktive, end vi troede eller håbede på. Mistrivsel blandt unge er udbredt og særligt unge piger har ondt i den mentale sundhed. Samfundsudfordringer, som vi i idrætsforeningerne har løsningen på i form af vores fællesskaber og aktiviteter.

Der er plads til flere

Selvom vi de sidste 10 år har oplevet stabil medlemsvækst i vores idrætsforeninger, så må vi aldrig lukke øjnene for, at der ER plads til endnu flere i idrættens fællesskaber. Og vi skal blive ved med at udvikle idræts- og foreningslivet sammen med både nuværende og potentielle medlemmer. Foreningslivet bæres af en stærk frivillig kultur, der hviler på et socialt ansvar. Vi har fællesskab og demokrati med os som arvegods. I idrætsforeningen mødes vi om interessen for idræt og bevægelse, vi glædes i aktiviteten, føler os værdsat, har en meningsfuld pause og indgår i et fællesskab.

Danmark mødes i idrætsforeningen

DGI’s årsberetning giver et indblik i det vigtige og spændende arbejde, som vi har været omkring det seneste år. Der er så mange områder, hvor idrætten gør en forskel. Jeg er glad for, at det står så klart, at Danmark mødes i idrætsforeningen, og at foreningslivet bidrager til sammenhængskraften i Danmark. Vi er der, hvor Danmark mødes.

Tilbage til årsberetningen.