Styrk synligheden med simpel kommunikationsstrategi

Forenings kommunikation på sociale medier behøver hverken være professionel eller poleret. Men den skal være der.

Jeres kommunikation må gerne afspejle, at man ikke behøver være professionel for at være med hos jer. Foto: Lars Holm

Bliver I taget for givet af lokalsamfundet?

Læs også: Facebook trumfer hjemmeside

Det gjorde Galten Forenede Sportsklubber efter 80 års ægteskab med borgerne i den østjyske landsby. At kommunikere gjorde man kun, når der var noget nyt og vigtigt at fortælle om, og GFS trak sjældent de store overskrifter. Ikke engang på foreningens egen facebookside.

Men det besluttede bestyrelsen sig for at gøre noget ved. De ville gerne minde borgerne i lokalområdet om, at foreningen ikke eksisterer af sig selv, men at det faktisk er lidt en præstation at holde 2.500 medlemmer i gang kun med frivillig arbejdskraft.

”Har du været i fitnesscentret uden at poste det på Facebook, giver den træning så overhovedet noget? Det er den tankegang, jeg ser kommunikation og sociale medier på. Hvis man ikke er aktiv på de sociale medier i dag, så eksisterer man ikke rigtigt,” siger formand Carsten Bach Riis.

Hop med på dagligdagskommunikationen

GFS's kommunikationsstrategi

  • Kvantitet fremfor kvalitet
  • ‘Keep it simple, stupid’
  • Kommunikerer som omverdenen
  • Daglige Facebook-opslag med tekst, billeder eller videoer fra træninger og aktiviteter
  • Alle kan lave kommunikation
  • Italesæt hele tiden behovet
  • GFS er en amatørorganisation – kommunikationen behøver ikke være professionel
  • Frivillighed er en præstation, der fortjener at blive omtalt – det kommer ikke af sig selv

Vis mere Vis mindre

GFS besluttede sig derfor for at lægge en ny strategi for kommunikationen. Carsten Bach Riis kalder strategien for ’keep it simple, stupid’, fordi foreningen netop skal kunne kommunikere om noget så simpelt som et besøg i fitnesscentret. Og det kan alle finde ud af. 

Hverdagsbilleder fra håndboldtræningen i hallen får næppe gang i breaking-bjælken på de lokale aviser. Men det skaber opmærksomhed og aktivitet omkring foreningen. Og det er vigtigt, hvis den ikke skal tabe terræn til private aktører eller blive glemt i folks bevidsthed.

”Hvis vi ikke skal miste medlemmer og dermed eksistensberettigelse i lokalsamfundet, så er vi nødt til at komme med op på dagligdagskommunikationsvognen og lave daglige facebookopslag om de ting, vi laver. Også bare for at gøre opmærksom på, at vi stadig er her,« siger formanden.

Læs også: 6 råd til en SoMe-strategi

Kommuniker som medlemmerne

Kommunikationen behøver hverken være professionel eller poleret. Det er medlemmerne nemlig heller ikke. Folk poster, hvad de spiser til aftensmad, så det må foreningen også gøre, mener Carsten Bach Riis.

”Når du er til træning, så lav et opslag om, at du er til træning ved GFS Håndbold eller send lige live fra opvarmningen. Det er mere en kvantitativ end en kvalitativ strategi. Hvis folk skal tænke sig grundigt om, inden de laver et facebookopslag, og billedet skal have det helt rigtige snit, så kommer vi ingen vegne,” siger han.

Som forening vil GFS gerne repræsentere alle typer medlemmer, og derfor skal der også i kommunikationen være plads til, at alle kan være med. For det kan alle i GFS. Og med keep it simple, stupid-strategien sender foreningen også det signal til omverdenen.

Vi er nødt til at lave de her opslag, selvom vi måske ikke selv synes, at det er det helt store revolutionerende tiltag.

Carsten Bach Riis, formand i GFS

Fortæl om nødvendigheden igen og igen

Den største udfordring er at få resten af foreningen til at forstå, at dagligdagskommunikation faktisk er nødvendigt. De fleste er med på, at et nyt tiltag eller en ny afdeling fortjener at blive fortalt om. Men en træning? Carsten Bach Riis mener, der skal et kulturskifte til.

”Det kræver en tilbagevendende italesættelse af, at vi er nødt til at lave de her opslag, selvom vi måske ikke selv synes, at det er det helt store revolutionerende tiltag. Helt fra afdelingsformændene og ned igennem rækken af ledere, trænere og medlemmer,” siger han.

Her er et eksempel på et af dagligdagsopslagene fra GFS Fodbold.Her er et eksempel på et af dagligdagsopslagene fra GFS Fodbold.

Læs også: Hvordan hitter vi på Google?

Nogle ser hverdagskommunikationen som en form for selviscenesættelse og praleri. Og det er ikke noget for gæve midtjyder fra Galten.

Men mange glemmer, at alene det at være til træning, og at der er en aktivitet i lokalsamfundet, er en præstation i sig selv, fordi der ligger frivillige kræfter bag. Det sætter kommunikationen i et andet lys.

Sæt kommunikation på dagsordenen

Når du hører ordet 'kommunikationsstrategi', tænker du måske på fancy PowerPoints, mål og Excel-planer. Men det behøver slet ikke være så kompliceret. I GFS består strategien blot af en vedvarende italesættelse, og så er dagligdagskommunikationen blevet et fast punkt på dagsordenen til bestyrelsesmøder, fortæller formanden.

”Vi prøver at minde hinanden om det og finde de begivenheder, som vi i hvert fald skal kommunikere om. Efterhånden som det bliver systematiseret, og det bare ligger som et greb i lommen, at man selvfølgelig tager telefonen op og laver et facebookopslag, når man er ude til kamp, kommer næste skridt helt af sig selv,” siger han.

Carsten Bach Riis' opfordring til andre foreninger er den samme som til resten af GFS. Sæt gang i hverdagskommunikationen. Skriv når I er til håndboldtræning, bed medlemmerne om at tjekke ind på det lokale stadion og mind lokalsamfundet om, at frivillighed faktisk er en præstation, der ikke kommer af sig selv.