Gør foreningens hjemmeside bedre

Her finder I tips og idéer til, hvordan I målretter jeres forenings hjemmeside, så den opfylder præcis de krav, I har til den.

Foreningens hjemmeside er et af de vigtigste omdrejningspunkter i jeres kommunikation med både nuværende og potentielle medlemmer. En optimeret og målrettet hjemmeside kan hjælpe jer rigtig godt på vej til at levere information og gode historier fra jeres forening.
Her på siden kan I finde hjælp til, hvordan I får en opdateret og levende hjemmeside, uden at enkeltpersoner i foreningen behøver at arbejde utallige timer for at klare opgaven.
I kan også finde gode råd til for eksempel, hvordan I beslutter, om I overhovedet skal have en hjemmeside, hvem der skal bygge hjemmesiden og arbejdet med at drive den.

Her kommer en række råd til nogle af de grundlæggende overvejelser, I kan have.

Skal vi overhovedet have en hjemmeside?

Det er ikke et absolut “must have”, men overordnet set er det en rigtig god idé at have en hjemmeside. På den måde finder nuværende og potentielle medlemmer nemt informationer om jeres forening ét sted.

Fordele ved en hjemmeside kan være:

  • I når ud til flere mennesker
  • Det handler om at vise foreningen frem, og her er I tilgængelige og online hele tiden
  • I kan nemt opdatere foreningens oplysninger
  • I kan lave pressemeddelelser med nyt om foreningen og derved drive trafik til hjemmesiden
  • Med en hjemmeside har I et talerør, som ingen kan røre ved. Det betyder for eksempel, at der ikke er nogen, som kan diskutere inde på jeres hjemmeside. Det giver jer altså et sted, hvor I kan give jeres mening til kende udenom andre (sociale) medier og andre menneskers holdninger. På en hjemmeside har I også jeres helt egen platform og er dermed mindre afhængige af andres beslutninger. Hvis I kun har en facebookgruppe, kan Facebook i princippet lave ændringer på måden grupper fungerer på - og det kan få betydning for jeres fællesskab. En hjemmeside administrerer I selv.
  • 97% søger efter produkter eller servicer på nettet inden de køber eller tilmelder sig.
  • 56% af forbrugerne stoler ikke på dig, hvis du ikke har en hjemmeside.
  • I kan undgå mange spørgsmål om holdudbud, træningstidspunkter, kontingent og kontakt, da I oplyser det hele på hjemmesiden

Kan vi helt lade være med at have en hjemmeside? Hvad gør vi så?

Ja, I kan nøjes med at have en Facebookside eller en Facebookgruppe. En Facebookside kan alle finde, og den er rigtig god til at brede information ud til mange mennesker, men det kan være svært som forening at opstille holdoversigt, oplysninger om indbetalinger osv. Mulighederne er begrænsede.

En Facebookgruppe er et lukket fællesskab, som er god til at at have dialog og give information til medlemmerne.

Læs mere om forskellen på sider og grupper her og dan jer et overblik over fordele og ulemper ved begge.

Hvorfor er det vigtigt med en optimeret hjemmeside?

Forældede oplysninger om foreningen på hjemmesiden skaber utroværdighed og giver de besøgende et ærgerligt indtryk. Hold derfor oplysninger og kontaktinfo opdateret.

Sørg også for at jeres hjemmeside har et responsivt design - altså at den tilpasser sig tablets og mobiler, som en stor del af jeres besøgende benytter.

Skal vi selv lave vores hjemmeside eller have hjælp udefra?

Det kommer meget an på, hvilke IT kundskaber I besidder. Det anbefales, at I får hjælp fra personer, som har forstand på at lave hjemmesider. Men det er vigtigt, at man som forening er med i processen og bliver klædt på, så man selv kan stå for alle opdateringer. Optimalt set skal I kun bruge sparring til store ændringer på sitet.

Hvad gør man, hvis man vil bygge selv?

Det kan blive en vanskelig proces at bygge en hjemmeside selv. Hvis I vælger at gå den vej, skal I vælge et CMS system, som er nemt at tilgå og som er kendt af mange, så man kan få den nødvendige support. Mange firmaer tilbyder hjemmesideløsninger, hvor de reklamerer med, at man nemt kan bygge hjemmesiden selv. Men i sidste ende er det firmaet, der tjener godt på at hjælpe med support, da systemet er opbygget på en måde, der gør, at man ikke kan komme videre uden assistance fra producenten.

Hvad gør man, hvis man skal have andre til det?

Det er vigtigt at kontakte flere forskellige udbydere/firmaer, så man har lidt forskellige tilbud. DGI Østjylland og DGI Nordsjælland har kommunikationskonsulenter tilknyttet, som kan hjælpe med hjemmesideløsninger eller kan rådgive i forhold til processen omkring ny hjemmeside. Desuden anbefaler DGI foreningshjemmesiden Gominisite, som også tilbyder gratis support.

Hvem skal vedligeholde siden?

Find et team eller 2-3 personer, der står for opdateringer og vedligehold. Så er der altid flere, der ved, hvordan systemet fungerer og kan give viden videre til nye webmastere. Læs mere om at lave et kommunikationsteam her.

Hvordan får vi en velfungerende side?

Det gør I ved at lave eller få en hjemmeside i et styresystem, som er nemt at redigere i. Det er også vigtigt, at I begrænser oplysningerne på sitet til de højst nødvendige, så der er mindst mulig vedligehold.
En velfungerende hjemmeside rammer den målgruppe, som foreningen satser på.