Projektet - Aktive fællesskaber i nye bydele

DGI Storkøbenhavn, Københavns Kommune og en række foreninger og skoler går nu sammen om at styrke de lokale fællesskaber og mulighederne for at dyrke idræt i tre bydele i København.

Se idrætsaktiviteter på de tre skoler

Sluseholmen Skole og Fritid

Arena Skole og Fritid
(Ikke åbnet endnu)

Skolen ved Dybbølsbro
(Ikke åbnet endnu)

Sluseholmen Skole og Fritid er en af de tre skoler, der kommer til at være centrum for projektets aktiviteterSluseholmen Skole og Fritid er en af de tre skoler, der kommer til at være centrum for projektets aktiviteter

"Aktive fællesskaber i nye bydele" skal understøtte og udvikle civilsamfund og stærke fællesskaber for børn og unge omkring tre nye skoler, som åbner i København i de kommende år. Det gælder Sluseholmen Skole og Fritid i Sydhavn, Arena Skole og Fritid i Ørestad og Skolen ved Dybbølsbro på Vesterbro. Projektet skal vise vejen for stærke civilsamfund i fremtidens byudvikling i Danmark. Nordea-fonden støtter "Aktive fællesskaber i nye bydele" med 7,2 mio. kr. over en periode på tre år (2024-27).

Video med projektleder Tommy Kristoffersen og KKFO-leder Stefan Oskarsson

Idrætsfaciliteterne på Sluseholmen Skole og Fritid kan rumme mange forskellige typer idræt og aktiviteter.Idrætsfaciliteterne på Sluseholmen Skole og Fritid kan rumme mange forskellige typer idræt og aktiviteter.

Med åbningen af de nye skoler er der en unik mulighed for at skabe aktive og lokalt forankrede fritidstilbud i de tre bydele og ændre på billedet af en byudvikling, som langt hen ad vejen glemmer at skabe rammerne for et aktivt og levende civilsamfund, som kan og vil tage ansvar for aktuelle samfundsdagsordener om bl.a. stigende mistrivsel og social ulighed i sundhed. Når projektet er gennemført, vil 2.700 børn og unge på ugentlig basis være en del af et organiseret idræts- og fritidstilbud i eget nærområde og 300 frivillige ambassadører driver aktiviteterne på vegne af lokalområdet. Mere end 5.000 børn og unge vil i løbet af projektperioden blive introduceret til lokal foreningsidræt i de tre bydele.

Idrætshallen på Sluseholmen Skole og Fritid ligger på øverste etage og giver de kommende brugere en fantastisk udsigt.Idrætshallen på Sluseholmen Skole og Fritid ligger på øverste etage og giver de kommende brugere en fantastisk udsigt.

I København og andre større byer i Danmark er andelen af borgere som lever med uønsket ensomhed og lav mental sundhed markant højere end i resten af landet (Den nationale Sundhedsprofil 2021, Sundhedsstyrelsen) og når byudviklingen samtidig præges af få idrætsfaciliter, få rekreative arealer og få mødesteder påvirkes trivslen og den sociale ulighed i sundhed. Livet i de nye bydele mangler faste strukturer for fællesskaberne og et aktivt hverdagsliv med nærhed og tryghed, og børnene er afhængige af deres forældres forudsætninger og familiens mobilitet, hvis de vil gå til dans, teater eller fodbold.

Skolernes KKFO-børn bliver nogle af de første, der får gavn af projektets indsatser.Skolernes KKFO-børn bliver nogle af de første, der får gavn af projektets indsatser.I praksis betyder det, at det er børn og unge fra de ressourcestærke familier, som finder vej til de organiserede fællesskaber på tværs af byen, mens børn og unge fra knap så ressourcestærke hjem står udenfor. I Børnesundhedsprofilen 2021 kan vi se, at 66% af københavnerbørnene i 3. klasse går til idræt i en forening mindst én gang om ugen, mens det tilsvarende tal i 9. klasse er 44%. Foreningsdeltagelsen i København ligger markant under landsgennemsnittet og idrætsdeltagelsen har social slagside.

Med Aktive fællesskaber i nye bydele ønsker vi at børn, der vokser op omkring de nye skoler, skal have lige muligheder for deltage i et aktivt fællesskab og skolerne skal være omdrejningspunkt for et mangfoldigt og levende foreningsliv, hvor lokale borgere engagerer sig og møder hinanden. Fritidsaktiviteter på skolens matrikel i de tidlige eftermiddagstimer skal sikre, at alle børn kan være med, og involvering og uddannelse af lokale forældre og unge ildsjæle skal give lyst til at deltage i det lille foreningsdemokrati og mhp. at opbygge forudsætninger for at indgå i det store samfundsdemokrati.

Projektleder Tommy Krisoffersen (tv.) og Stefan Strøm Oskarsson KKFO-leder på Sluseholmen Skole og FritidProjektleder Tommy Krisoffersen (tv.) og Stefan Strøm Oskarsson KKFO-leder på Sluseholmen Skole og Fritid

Ambitionen er at udvikle de tre skoler til lokale idræts- og fritidscentre med et bred aktivitetsudbud for de ca. 90.000 indbyggere, som bliver naboer til skolerne.
Hovedparten af støtten fra Nordea-fonden går til lokale idrætsforeninger, som skal udvikle og drive aktiviteter for bydelenes børn og unge, og herudover bruges støtten til at udvikle det frivillige engagement i de tre bydele med henblik på at skabe et levende og blivende civilsamfund, hvor børn, unge og voksne involverer sig og tager ansvar for sig selv og hinanden. Endelig bruges støtten til at evaluere, samle og formidle erfaringerne til andre byområder i Danmark og derigennem søge at styrke rammerne for idræt og fællesskab i fremtidens byudvikling i Danmark.

Området ved Arena Skole og Fritid forventes at have ca. 42.000 beboere i 2030Området ved Arena Skole og Fritid forventes at have ca. 42.000 beboere i 2030

Området omkring Skolen ved Dybbølsbro forventes at have ca. 20.000 beboere i 2030Området omkring Skolen ved Dybbølsbro forventes at have ca. 20.000 beboere i 2030

Området omkring Sluseholmen Skole og Fritid forventes at have ca. 27.000 beboere i 2030Området omkring Sluseholmen Skole og Fritid forventes at have ca. 27.000 beboere i 2030

Vi kan kun vise dig indholdet her, hvis du accepterer marketing-cookies. Ret dine cookie-indstillinger