Pindekugle
Spilleregler i DGI Krocket § 5: Pindekugler
ALLE PINDEKUGLER:
Stk. 1:
Ved en pindekugle forstås, at kuglen har ramt vendepinden efter bue 7, eller start-/slutpinden efter bue 14.
Stk. 2:
En medspillers kugle kan pindekugles ved
- fast krockade
- løs krockade
- at ramme kuglen, uden spillende kugle derved opnår krockering.
Stk. 3:
En medspillers kugle kan ikke pindekugles ved krockering.
Stk. 4:
En modspillers kugle kan aldrig pindekugles.
PINDEKUGLE VED VENDEPIND:
Stk. 5:
En pindekugle har ikke ret til krockering, ligesom der ikke kan opnås krockering af en pindekugle.
Stk. 6:
En kugle, der har ramt vendepinden, har ret til at ligge som pindekugle i 3 slag. Efter 4. slag må kuglen krockeres.
Fortolkning:
Hvis en medspiller pindekugler, må kuglen som pindekugle kun ligge to slag,idet den ikke har opnået slag ved at ramme pinden.
Stk. 7:
Hvis en kugle forårsager, at modstanderens pindekugle/pindekugler rammes, må den/de være pindekugle i to slag fra berøringstidspunktet. Efter 3. slag må kuglen krockeres.
Stk. 8:
Når en pindekugle har passeret bue 8, er den ikke pindekugle længere.
Stk. 9:
En pindekugle – og kun en pindekugle – kan ramme en anden pindekugle således, at denne passerer bue 8 eller bue 8 og 9.
PINDEKUGLE VED STARTPIND OG SLUTPIND:
Stk. 10:
Pinden må ikke rammes i slaget, som bue 14 passeres med. Hvis en kugle krockeres, før pinden rammes, gælder krockeringen. Rammes pinden, er kuglen pindekugle og skal begynde ved bue 8. Kuglen skal holdes i hånden, indtil kuglen har slag. Kuglen skal passere bue 8 i første slag. Kuglen må ikke lægges bagved en anden kugle, så den flytter sig ved spillerens slag.
Fortolkning:
Så fremt en frispiller kuglekrockeres, før pinden rammes, gælder krockeringen.