Seks år efter et FOKUS-forløb: Nu vil Ninna selv være træner for børn med ADHD

17-årige Ninna Højlund har gået til skydning i seks år. Det startede med et FOKUS-forløb, men i dag er hun en aktiv frivillig i Nyborg Skytteforening

17-årige Ninna Højlund bliver træner efter endt FOKUS-forløb Foto: Sofie Janerka

Det er tirsdag i Nyborg Skytteforening. Ninna Højlund sidder ved ”kassen” og er ved at starte computeren op for at gøre pengekassen op. Hun er kun 17 år, men er godt i gang med at blive lært op i at åbne skytteforeningen og i at blive banevagt.

Hun er ved at blive den person, som holder styr på, hvem der skyder, og hvem der låner våben af foreningen. Et stort ansvar.

For få år siden havde det været en umulig tanke, at Ninna Højlund med en kraftig ADHD-diagnose, ekstrem generthed og meget hidsige udfald, skulle kunne varetage dén opgave.

Trygheden opstod hurtigt

Men for seks år siden kom Ninna Højlund med i et DGI FOKUS-forløb med sin skole, Nyborg Heldagsskole.

Først var hun bange for larmen og for at våben kan være farlige. Men efter få gange på skydebanen var hun solgt.

”Jeg begyndte at komme i foreningen allerede efter et par uger. Mine forældre og skolen kunne se, at det var godt for mig. Jeg blev glad af at være her,” fortæller hun og tilføjer:

”Jeg er kommet her lige siden. Først med min kontaktperson eller mine forældre. Men de seneste år, er jeg kommet her alene.”

Foreningens rutine giver nye medlemmer

Nyborg Skytteforening har haft FOKUS-hold siden starten i 2012 og har efterhånden meget rutine i at tackle børn med ADHD på skydebanen.

Lederne ved, at børn med ADHD har behov for nogle klare rammer, måske endnu mere når de er med på almindelige klubaftner.

Ninna Højlund og de andre børn med ADHD, som fortsætter i klubben, har derfor deres egen personlige træner. Hun mødes derfor med Tom Hasselbalch hver tirsdag.

”Vi har trænet sammen i halvandet år nu. Så jeg ved, hvordan hun reagerer, og hvad vi skal hjælpes ad med. Hun kommer hver gang og vil meget gerne lære,” fortæller han.

Træneren er for tiden også træner for to-tre andre børn med udfordringer som Ninna Højlunds.

Jeg har lært at tænke en ekstra gang, og kun fokusere på det, som handler om mig, når jeg skyder

17-årige Ninna Højlund fra Nyborg Skytteforening

Træneren bruger små tricks

Ninna Højlunds træner Tom Hasselbach bestemmer, hvordan hun skal træne og sikrer, at der bliver fulgt op fra gang til gang.

Én dag skal hun eksempelvis skyde på skiver uden ringe. Hun er begyndt at træne fritstående, og har haft alt for meget fokus på antallet af point på det seneste. Så meget at det er gået ud over hendes fokus på selve skydningen.

For at få fokus tilbage på dét det handler om, det enkelte skud, har trænerne fjernet stregerne på skiven, så der kun er en sort plet tilbage.

Temperamentet er blevet mindre heftigt

Skydeidrætten har gjort en stor forskel for Ninna Højlund. Hun er blevet mere glad, og langsomt har hun lært at abstrahere fra andet.

Det gælder både når hun står inde på skydebanen, hvor hun ikke længere behøver at være skærmet af fra andre, når hun skyder, og i hverdagen i almindelighed.

”Jeg får ikke samme hidsige udbrud, som jeg gjorde tidligere. Jeg har lært at tænke en ekstra gang, og kun fokusere på det, som handler om mig, når jeg skyder,” fortæller hun.

Ledelsen viser den unge skytte stor tillid

Foreningen har taget Ninna Højlund så meget til sig, at hun også får ansvar og pligter. Alle kender hendes glade smil og kække kommentarer de tre-fire gange om ugen, hun kommer dér. De fleste gange for at være frivillig.

”Lederne har vist mig tillid og giver mig ansvar i skytteforeningen. Eksempelvis lærer de mig op i at være banevagt og lader mig tage instruktøruddannelse, selv om jeg ikke er blevet 18 endnu,” forklarer hun.

”Jeg vil gerne være instruktør for børn som mig selv. Jeg vil gerne give det her videre til andre børn med ADHD”, siger Ninna Højlund.

Hun har allerede været med som hjælpeinstruktør på skydeskoler, og hun kommer i foreningen tre aftener om ugen, selv om hun typisk kun selv skyder den ene eller to gange.