Reportage fra årets krolftur til Tyskland

Årets veltilrettelagte ferietur med krolf og udflugter arrangeret af DGI krolf gik igen til Tyskland. Denne gang til landets største ø, Rügen, ved Østersøen. Der var igen i år tale om en bragende succes, beretter Jørgen og Marie Petersen fra TRIF Rønde.

43 krolfere fra det øst- og sydjyske drog var i år med på DGI Krolfs årlige tur til Tyskland, der denne gang gik til Rügen. Det blev til fem spændende dage med krolf og interessante udflugter fra 7.-11. juli.

De første 15 deltagere startede med bus fra Villersø allerede kl. 6.00 søndag morgen med efterfølgende pålæsning ned gennem Jylland. Sidst på eftermiddagen ankom vi til Hotel Rügenpark i Gingst, hvor vi boede alle dage.

Kort efter ankomst gik fire friske 'gravere' i gang med at anlægge 'greenen' tæt ved hotellet, og de næste tre dage efter udflugterne skulle der spilles krolf. Parkrolf om mandagen og individuelle kampe tirsdag og onsdag. Vi hyggede os meget på de udfordrende baner – som altid med professionel styring af Grethe og Jette fra DGI Krolf.

Udflugterne var spændende og vores guide, Lisbeth, gav os et fint indblik i øen rundt. Rügen er en smuk grøn ø med megen skov, marker og mange flotte blomster, og i særdeleshed vejtræer.

Mandag var vi på sejltur fra Sassnitz langs kridtklinterne til Kongestolen og retur. Senere besøgte vi Koloss von Prora, som er Adolf Hitlers drøm om et ferieparadis fra 1937  et fem kilometer langt bygningsværk, som skulle rumme 20.000 feriegæster lige ud til Østersøen.

Det blev aldrig færdigt, men ombygning til nye ferieboliger er nu i gang, så hvem ved? Sidste stop mandag var til nordøen med traktortog til Kap Arkona med smuk udsigt og to fyrtårne.

Tirsdag var vi på tur til fastlandet til Stralsund, der bød på masser af atmosfære, bymure, -porte og en fortid som Hansestad. Onsdag kørte mod Binz og videre til det smukke Jagdschloss Granitz med en fantastisk udsigt fra tårnet.

Hver dag efter turene spillede vi krolf på de udfordrende baner. Det hyggede vi os rigtig meget med før middagen på hotellet omkring kl. 19.00, og inden sengetid nåede de fleste af os også forbi hotellets udmærkede bar, så vi lige kunne runde dagen af og få en drink og en snak.

Onsdag aften festede vi, selv om Grethes 'tyrolerorkester' ikke nåede frem. Der blev uddelt mange flotte præmier, som var købt lokalt i Stralsund. Stor ros til Grethe og Jette for at finde dem.

Sådan en ferie går hurtigt og kl. 8.00 torsdag morgen var der afgang fra Hotel Rügenpark mod grænsen, men inden da blev det til frokost og ølsmagning på et lille hyggeligt bryggeri ved navn Ricklinger Landbrauerei. Det var en festlig oplevelse.

Herfra gik det mod grænsen og så aflæsning af krolfere op gennem Jylland. Cirka kl. 20 landede vi i Villersø og fik sagt pænt farvel til hinanden.

I alt i alt var det en meget hyggelig, aktiv og indholdsrig ferie med flot sommervejr det meste af tiden – og godt kammeratskab. Krolfere er gode til spil, hygge og god stemning, som nogle bliver helt afhængige af. Derfor kan vi varmt anbefale at tage med på disse gode DGI krolf-ture.