DGI: Vigtig ny hjælpepakke til idrætsforeningerne

En politisk aftale betyder, ar der afsættes yderligere 150 mio. kr. til hjælpepakker målrettet idræts- og foreningslivet. En vigtig aftale for idrætsforeningerne, siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Det er bl.a. et sænket forsamlingsforbud for voksne, der gør, at det er en vanskelig tid for idrætsforeningerne. Foto: Henrik M. Kaarsholm (arkiv)

Aktiviteterne i idrætsforeningerne er fortsat besværliggjort af corona-pandemien. Stigende smittetal og nye restriktioner, bl.a. i form af et sænket forsamlingsforbud for voksne, giver udfordringer og uvished – også økonomisk.

Derfor er den nye politiske aftale om flere penge til idrætsforeningerne vigtig, siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

”Penge til landets idrætsforeninger er vigtige for et lokalt idrætsliv, der i en svær tid arbejder hårdt på at fastholde de aktive fællesskaber,” siger Charlotte Bach Thomassen.

150 mio. kr. i ny pulje

Et flertal i Folketinget (Regeringen, Venstre, SF, De Radikale, Enhedslisten, Konservative og Alternativet) blev tirsdag 27. oktober enige om at forlænge en række Corona-hjælpepakker.

Som led i aftalen afsættes der 150 mio. kroner til det lokale idræts- og foreningsliv i DGI, DIF, DUF og Firmaidrætten. En del af beløbet målrettes DIF og DGI’s corona-hjælpepulje, som blandt andet helt almindelige idrætsforeninger vil kunne søge. Puljen vil dække perioden 1. november 2020-31. januar 2021.

Læs mere om aftalen på Kulturministeriets hjemmeside

Med den politiske aftale afsættes der også 50 mio. kr. til et nyt genstartsteam, der skal hjælpe med finde de kreative løsninger, der gør, at vores kulturliv, idrætten og foreningslivet kan opretholde aktiviteter – også under Corona. Samtidig bliver en række kompensationsordninger mv. forlænget.

Et politisk Danmark, der bakker op om lokale fællesskaber

DGI’s formand glæder sig over, at politikerne med den nye aftale er klar til at holde hånden under økonomisk pressede kulturinstitutioner, foreningslivet og idrætsaktørerne, så de fortsat kan holde hjulene i gang.

”Aftalen viser et politisk Danmark, der aktivt bakker om de lokale fællesskaber for børn, unge og voksne. Der er stor opmærksomhed omkring, at idrætten og foreningslivet oplever restriktioner, der gør det svært at afvikle de samme aktiviteter, som de plejer, nu hvor efteråret ligner en dårlig genudsendelse af et svært Corona-forår,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Husk ansøgningsfrist 30. oktober for pulje nummer tre

Den nye hjælpepakke er pakke nummer fire målrettet idræts- og foreningslivet.

30. oktober er der ansøgningsfrist for hjælpepakke nummer tre på 76 millioner kroner via DIF og DGI’s corona-hjælpepulje. Der er foreløbig kommet over 600 ansøgninger til puljen, hvor der kan søges om tabte nettoindtægter for perioden marts 2020-31. december 2020.

Se her, hvordan du søger hjælpepulje nummer tre på 76 mio. kr. Frist 30. oktober

Kriterierne for pulje nummer fire og hvornår puljen åbnes for ansøgninger er endnu ikke afklaret.