Go go go - aktiv sommerferie med masser af fede aktiviteter

Med over 600 tilbud byder DGI og idrætsforeningerne på et væld af muligheder for en aktiv sommer, især for børn og unge.

Sommerferie er forhåbentlig lig med godt vejr, masser af aktivitet, nye venner og glade børn. Foto: Michael Bo Rasmussen (arkiv)

Idrætsskole, feriesjov eller sommercamp – sommerens aktiviteter har mange navne, og i år er der ekstra mange af dem.

For rigtig mange danskere ventes at holde ferie i Danmark på grund af corona-situationen. Derfor har DGI gjort en stor indsats for at arrangere flere sommeraktiviteter, især for børn og unge.

DGI har planlagt over 600 sommeraktiviteter over hele landet sammen med lokale idrætsforeninger.

Nye og spændende sommeraktiviteter

Der er både de mere traditionelle tilbud, der typisk strækker sig over flere dage og har fokus på én idræt, f.eks. DGI Fodboldskoler og Ocean Rescue Camps med livredning eller skoler med gymnastik, tennis, basketball, badminton.

Og så har DGI i år gjort en ekstra indsats for at arrangere idrætsskoler, hvor børn og unge kan prøve kræfter med forskellige idrætter uanset hvilke forudsætninger de har. Omkring 100 nye idrætsskoler er åben for tilmeldinger.

”Det er en fornøjelse at se, hvor mange idrætsforeninger, trænere og instruktører, der med kort varsel har været med på at arrangere nye og spændende sommeraktiviteter. Det viser noget om foreningernes dedikation, og det er ekstra glædeligt oven på en corona-tid, der har betydet nedlukning af aktiviteterne med økonomiske udfordringer og bekymring om fastholdelse af medlemmer til følge,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Fra klatrecamp til Kung Fu og kanonbold

I over 25 år har DGI arrangeret sommeraktiviteter sammen med lokale idrætsforeninger, og tidligere år har omkring 20.000 børn og unge over hele landet deltaget.

Med de nye idrætsskoler forventes der flere deltagere i år.

Og der er både idrætsskoler, hvor du kan prøve forskellige idrætter, og idrætsskoler der går på en enkelt idræt.

Du kan for eksempel tage på klatrecamp i Aarhus, spille streetsoccer, panna og fodbold, tage til atletikdag, eksperimentere med Kung Fu eller prøve padel, badminton, skumtennis og bordtennis i én og samme skole.

Til FerieSjov i Lemvig kan børn i 3.-6. klasse prøve kræfter med sjove aktiviteter som kanonbold og lære nye tricks med sjippetov, elastikker eller jonglering.

Og Sommerdage i Fuglebjerg byder på med masser af sol, leg, bevægelse, boldspil, gymnastik og badminton. Det er instruktører fra Fuglebjerg Gymnastikforening, Fuglebjerg Badmintonklub, ungegruppen Flying Youth og DGI, der står for Sommerdage, og de lover både, at deltagerne bliver introduceret til forskellige idrætter, og at der er dømt hygge, teambuilding og sommerstemning.

Der er også aktiviteter for hele familien, f.eks. orienteringsløb for familien i Værløse, og familie floorball i Helsingør, ligesom både børn, unge og voksne kan være unicyklist for den dag i Birkerød.

Politisk opbakning til sommeraktiviteter

Regeringen og Folketinget har under corona-krisen haft fokus på, at mange danskere i år ventes at holde ferie i Danmark. Politiske aftaler har således været med til at sikre økonomisk tilskud til afholdelse af sommeraktiviteter.

De politiske aftaler indebærer blandt andet:

• 200 mio. kr. til kommunerne, så de kan oprette sommeraktiviteter for børn og unge
  • 10 mio. kr. til opsøgende og udgående indsatser for udsatte børn og unge. Pengene fordeles blandt en række organisationer, herunder DGI
  • 50 mio. kr. til flere forenings- og aktivitetsoplevelser for danskerne. En pulje, som foreninger under DGI, DIF og DUF kan søge. Der arbejdes på de præcise retningslinjer for puljen

1500 fripladser til børn og unge

DGI er i tæt dialog med kommuner i hele landet om at arrangere sommeraktiviteter. Og flere steder arrangeres aktiviteterne i samarbejde med boligforeninger og kan f.eks. være målrettet børn i udsatte boligområder.

De politiske aftaler betyder også, at DGI stiller over 1500 fripladser til rådighed i sommerferien, så familiens økonomi ikke står i vejen for at deltage i en idrætsskole eller anden sommeraktivitet.  Til hver aktivitet vil der således være minimum to fripladser, men ofte flere, hvis behovet er større.  DGI medfinansierer fripladserne, ligesom Poul Due Jensens Fond støtter økonomisk.

Læs også: Over 1500 fripladser til børn og unge

DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen krydser fingre for, at de mange sommeraktiviteter giver både danskerne og foreningerne et godt skub fremad:

”Vi håber, at vi med de mange nye aktiviteter også kan række ud til børn og unge, der ikke allerede kommer i en idrætsforeninger og give dem nogle gode oplevelser med idræt og bevægelse sammen med nye venner. Forhåbentlig kan det motivere dem til at blive en del af idrætsforeningen, når sæsonen starter op igen.”

Fakta om DGI’s sommeraktiviteter i sommeren 2020

• DGI har omkring 100 idrætsskoler, hvor der er forskellige aktiviteter
  • DGI har over 500 skoler, lejre og camps, der typisk har fokus på én idræt
  • Andre sommeraktiviteter er for eksempel inspirationskurser og mindre events