Skydetrænings klare rammer hjælper sårbare børn til at fokusere

Skole bruger Mou Skytteforening til at træne børn i at være uden for skolen

Mikkel fra Assens Skole finder ro ved at skydetræne hver anden uge i Mou Skytteforening Foto: Steen Bille

Når Ole Kannegaard, skolepædagog på Assens Skole i Himmerland, tager en gruppe børn med adfærdsproblemer, ADHD med videre med til skydetræning i Mou Skytteforening, har det to formål:

”Vi øver i at fastholde deres opmærksomhed i at gå til en aktivitet i en længere periode. Det fokus giver skydning på grund af de klare rammer.”

”Og så øver vi os i at lære børnene at være i det offentlige rum uden for skolen og at være gæst. Det sætter også nogle regler for, hvordan man optræder,” forklarer han.

Træning går fra lyst til pligt

De to grupper børn og unge fra 7.-9. klassetrin på Assens Skole bærer megen modgang i sig.

”Vores børn har mange typer daglige og sociale problemer, opmærksomhedsforstyrrelser med videre, der alt sammen bl.a. udfordrer deres koncentrationsevne,” fortæller Ole Kannegaard.

Til at hjælpe den evne til at fokusere på vej, skydetræner børnene hver anden uge i lokalet under Kongerslev Idrætscenter. Det har de gjort i halvandet år.

”Det er gået fra at være lystbetonet og spændende i starten til at blive en fast aktivitet på skoleskemaet,” siger han.

Sådan påvirker skydning sårbare børn

Børn og unge med ADHD og andre særlige opmærksomhedsforstyrrelser har problemer med at holde fokus. Skydeidræt hjælper koncentration og opmærksomhed på vej og har samtidig en positiv indvirkning på humør og trivsel.

DGI Skydning samarbejder med kommuner, skoler og foreninger om at hjælpe børn og unge med ro og koncentration gennem skydeidræt. Målgruppen er børn i skolealderen, der har ADHD eller lignende vanskeligheder. 

Klare rammer gør det sjovt at træne

Nogle gange kan et barn føle det utrygt at stå dér alene i skydeboksen i stilhed, når de er vant til mange indtryk og støj dagen igennem.

”Men så siger vi til dem, at vi ikke kun er dér, fordi vi skal, men også fordi at vi har det er sjovt med at skyde. Ligeledes hjælper skydningen eleverne med at finde ro som vi efterfølgende kan viderebringe i undervisningen.” forklarer Ole Kannegaard.

De klare rammer og træner Christian Schous omsorgsfulde måde at hjælpe og opmuntre på, hjælper børnene til at fokusere.

”Så sammen med de andre aktiviteter, vi laver mellem skydetræningen, træner vi deres koncentrationsevne, når de står dér alene uden forstyrrelser i deres boks og skyder mod skiven,” tilføjer han.

Skydningen hjælper eleverne med at finde en ro, som vi efterfølgende kan viderebringe i undervisningen.

Ole Kannergaard, skolepædagog på Assens Skole

Hjælp børnene til at klare et pres

Mange af børnene fra Assens Skole er begyndt at skyde godt i løbet af det seneste halvandet år. Så nogle af dem siger, at det er blevet kedeligt.

”Men det siger de, fordi det lægger pres på dem for at skyde endnu bedre, når de skyder godt. Det er svært for dem at kapere eventuelle nederlag” siger skolepædagog Ole Kannegaard.

Han forklarer videre:

”Når ting bliver svært for denne gruppe børn med store adfærdsproblemer, har de det med at trække sig. Det sker også, når de føler, at det er noget i dem selv, som gør, at de ikke rammer bedre.”

Læs om Mou Skytteforenings træning med sårbare børn

Træneren lærer børnene at arbejde med sig selv

De sårbare børn påvirkes også nemt af f.eks. en dårlig morgentur i taxaen mellem hjem og skole eller af et skænderi mellem to af dem.

”Det ses straks på deres humør og på skydeskiven,” nævner Ole Kannegaard.

Derfor træner Mou Skytteforening bl.a. vejrtrækning med børnene. Træner Christian Schou lærer dem også i det små at arbejde med sig selv for at blive roligere og mere fokuserede i deres skydning.

Af samme grund skal hver elev opleve den samme rutine hver gang, de kommer på skydebanen.

”De skal have den samme plads og det samme gevær hver gang.  Der skal være fokus på skydningen for eleverne. Alt det andet er vores ansvar. På den måde kan aktiviteten blive lystbetonet, så børnene synes, at det er sjovt at prøve hver anden uge,” understreger Ole Kannegaard.