DGI: Medlemmerne er tilbage i idrætsforeningerne efter corona

Idrætsforeningerne i DGI har over 1,7 mio. medlemmer, hvilket er historisk højt og flere end før corona. I 2022 kom der 123.116 flere medlemmer.

Det er især børnene, der er vendt tilbage til idrætsforeningerne efter årene med corona. Foto: Vibeke Green (arkiv)

Victoria begyndte til pigefræs i Kollund-Lind Gymnastikforening i 2022. Og Inge startede som frivillig træner i foreningen HA85 i Silkeborg.

Begge er eksempler på den fremgang, idrætsforeningerne i DGI oplevede i 2022, hvor det samlede medlemstal var historisk højt med 1.771.646 medlemmer. Det er 123.116 flere end året før, en stigning på 7,5 procent, og flere end i 2019, som var året før corona, og indtil nu rekord-år.

Medlemstallene blev offentliggjort 29. marts 2023 og viser, at over 10 år har DGI via de 6.660 idrætsforeninger fået 263.778 flere medlemmer.

”De flotte tal viser, at vi er tilbage i idrætsforeningerne, både børn, unge og voksne, og vi er endda endnu flere end før corona. Det er helt fantastisk. Nu er der over 1,7 mio. medlemmer i DGI’s idrætsforeninger, heraf rigtig mange børn. Det er vigtigt for fremtiden i foreningerne, og det er vigtigt for børn og unges trivsel, at de er en del af aktive fællesskaber,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.

Flere frivillige i foreningerne

Flere medlemmer betyder flere frivillige, og flere frivillige betyder flere medlemmer. Med 166.128 registrerede frivillige i foreningerne i 2022 er det tal også højere end tidligere, hvilket dog også kan skyldes, at frivillige nu for første gang registreres som henholdsvis trænere/instruktører og bestyrelses- og udvalgsmedlemmer og derfor kan tælle flere gange.

”Den stærke frivillige indsats er fundamentet for, at vi i dag kan fejre de rekordhøje medlemstal. Frivillige kan ikke hyldes eller anerkendes for meget, de gør en verden til forskel. Og i morgen fortsætter vi med at udvikle foreningerne, så der kommer endnu flere med,” siger Charlotte Bach Thomassen.

En af de nye frivillige i 2022 er Inge Korshøj Steffensen. Hun tog initiativ til et hold med høvdingebold for kvinder, og foreningen HA85 i Silkeborg var hurtig til at hjælpe med det praktiske, så holdet kom i gang.

”Jeg blev frivillig, fordi jeg gerne ville lære nogle kvinder at kende fra lokalområdet, og jeg havde oplevet, at høvdingebold var en god måde både at dyrke motion og fællesskab,” fortæller den 43-årige høvdingebold-træner.

Især børnene er tilbage

Det er især børnene, der er vendt tilbage til idrætsforeningerne. De 0-12-årige står således for 40,2 procent af den samlede medlemsfremgang. Og det mærker de i Esbjerg Gymnastikforening, der har fået 200 flere medlemmer, fortæller formand Mirja Thomsen:

”Vi kan helt sikkert mærke, børnene er tilbage. Da vi efter corona inviterede til prøvetræning, blev vi nærmest væltet bagover, for der kom halvanden hundrede mennesker. Det er dejligt, at der er god tilslutning igen, og der er virkelig godt gang i børneholdene, ja faktisk i alle hold. Vi blev blæst bagover til forårsopvisningen, så jeg ser lyst på fremtiden,” siger Mirja Thomsen.

Læs mere: Gymnasterne er på vej tilbage i foreningerne

Foreningen har søsat mange nye aktiviteter og har også fået flere voksne med. F.eks. har foreningen haft succes med jump-hold, hvor deltagerne træner på små trampoliner. Desuden har et forløb på DGI’s frivilliguddannelse givet gymnastikforeningen nye værktøjer og haft betydning for, at der er kommet omkring 15 nye frivillige.

Piger og kvinder er med igen

Medlemstallene viser også, at piger og kvinder igen har fundet vej til idrætsforeningerne. Og det glæder DGI’s formand, for i corona-årene udgjorde piger og kvinder 9 ud af 10 medlemmer, der faldt fra.

”Det er rigtig godt at se, at piger og kvinder nu er på vej tilbage. Det betyder ikke, at vi i DGI læner os tilbage, for vi skal stadig havde særligt fokus på, hvad der motiverer piger og kvinder til idrætsdeltagelse,” siger Charlotte Bach Thomassen.

Læs mere: Piger og kvinder er retur i idrætsforeningerne

Samlet set står piger og kvinder for en fremgang på 49,4% af den samlede stigning fra 2021-22. Dermed er fremgangen blandt kvinder en anelse større end mændenes, i det der i 2022 for første gang også er kønsbetegnelsen ”andet.”

Padel og flere idrætter har fremgang

De fire største idrætter i DGI, fodbold, gymnastik, svømning og fitness står for 77 procent af den samlede fremgang. Der er også fremgang i idrætter som basketball og kampidræt.

Læs også: Et kick opad for medlemstallet i kampidræt

Og den allerstørste procentvise fremgang ses i padel, der på et år har fordoblet sit medlemstal til 16.747 medlemmer, hvilket svarer til 102 procent.

Tennis er efter stor vækst i corona-årene gået tilbage. Også i cykelmotion og esport er der færre medlemmer.

Læs også: Beskeden tilbagegang i esport

Veletablerede klubber er nye i DGI

En del af fremgangen i DGI’s tal har den årsag, at flere foreninger har meldt sig ind i DGI, herunder en række veletablerede foreninger med mange år på bagen og mange medlemmer. En af de nye foreninger i DGI i 2022 er Kastrup Boldklub med 701 medlemmer.

Ifølge bestyrelsesmedlem John Kenneth Nilsson havde DGI Storkøbenhavn og Tårnby Kommune et samarbejde om foreningsudvikling, og derfor tog klubben en indledende snak med DGI om deres udfordringer.

”Som ny bestyrelse ville vi gerne have noget sparring om, hvor vi skulle hen, og der har DGI en stor viden. Når man er frivillig i en forening og skal drifte den, er det altid rart at få en second opinion, især fra DGI, som har stor erfaring. Vi har fået kvalificeret rådgivning og hjælp,” siger John Kenneth Nilsson.

Læs mere om fremgangen i fodbold

Fakta om DGI's medlemstal

• DGI’s foreninger har pr. 31.12.2022 1.771.646 medlemmer. Det er 123.116 flere end året før, en stigning på 7,5 procent. Hidtil har 2019, som var året inden corona, været rekordåret for antal medlemmer. Fra 2019-2022 er medlemstallet steget med 72.884 , svarende til 4,3 procent.
  • 6.690 idrætsforeninger er medlem af DGI.
  • Medlemstallet er steget med 263.778 over ti år (2012-2022)
  • Der er fremgang i alle aldersgrupper. Aldersgruppen 7-12 år står for 20 procent af den samlede fremgang i 2022 og er den gruppe, der er vækstet mest. Alligevel er aldersgruppen som den eneste ikke på niveau med 2019-tallene endnu.
  • Dyk ned i alle DGI's medlemstal