Idrætsforeninger dyrker fællesskabet – hver for sig

Mens vi sagtens kan løbe en tur eller lave armbøjninger hver for sig i hver vores corona-eksil, så er idrætsforeningerne udfordret på en anden, helt central ting: Fællesskabet. Men heldigvis blomstrer opfindsomheden i foreningslivet.

Det er ikke let at dyrke fællesskabet når man ikke kan mødes og give en high five. DGI FOTOARKIV/fotograf Martin Paldan

”Vi kan alle træne hver for sig, men det sociale er svært når vi ikke kan mødes.”

Ordene fra Jakob Hemmingsen fra Søndersø Gymnastik Forening rammer hovedet på det søm, der er idrætsforeningernes helt store udfordring når store dele af Danmark er lukket ned. For det ER altså svært at dyrke fællesskaberne fra hver sin matrikel.

Træning online

Et væld af foreninger har heldigvis samlet handsken op og tilbyder træninger online. Thorsø-Tungelund IF laver eksempelvis diverse træninger via Facebook-live og i såvel Sørby Esport som Frederikssund Esport er træningen rykket fra fælles lokaler og hjem til det enkelte medlem, der så træner videre online.

Også Søndersø GF har lavet holdtræning via livestream – og det har medlemmerne taget rigtigt godt imod og støttet godt op om.

Må finde andre muligheder

Men alligevel manglede der noget, der ikke kun handlede om gymnastik og træning. For foreningslivet er så meget mere end holdtræninger og høj puls.

”Gymnastikfamilien er lige så meget min familie som min rigtige familie – så det er et stort savn, at vi ikke kan være sammen. Men når det vi er sammen om ikke kan lade sig gøre, så må vi finde andre muligheder,” siger Jakob Hemmingsen.

Blandt de andre muligheder har de driftige Søndersø-folk blandt andet lavet Den Store Bagedyst, hvor 15 medlemmer bagte hindbærsnitter. Fra hvert sit køkken mens de hyggede og var sammen via Skype.

Pizza og is

Og som en weekendadspredelse har en lang række medlemmer også lavet mad sammen. Igen fra eget køkken men med fælles snak online. Senest stod menuen på pizza og hjemmelavet is.

”Så der var i hvert fald 20 familier på Nordfyn, der alle fik det samme at spise,” siger Jakob Hemmingsen med et smil.

Linedancere får lektier for

I foreningen Dance In Line - Newline i Nykøbing Falster sender instruktør Birgitte Kyhn Nielsen lektier ud til medlemmerne.

Lektierne er ment som et tilbud - ikke et krav - men medlemmerne er begejstrede for lektierne, der består af en liste over danse, som medlemmerne skal repetere ligesom der bliver uploadet stepsheets og videoer til foreningens hjemmeside.

Selvom vi ikke kan danse i samme lokale, kan vi jo godt danse hjemme på køkken- eller stuegulvet,” siger Birgitte Kyhn Nielsen.