Idrætsforeninger og boligselskaber kæmper sammen mod ensomhed og mistrivsel

21 projekter med samarbejder mellem idrætsforeninger og boligselskaber har fået støtte til at bekæmpe ensomhed og mistrivsel. Der er store perspektiver i samarbejder på tværs, mener DGI og BL.

Både børn, unge, voksne og ældre oplever ensomhed under coronakrisen. Nu kan flere blive en del af aktive fællesskaber. (Arkivfoto) Foto: Jan Christensen

Mange børn, unge, voksne og ældre oplever ensomhed og mistrivsel under covid19-pandemien. Det gør landets almene boligselskaber sammen med de lokale idrætsforeninger nu noget ved.

Læs også: Boligselskab vil nedbryde barrierer med sjællandske idrætsforeninger

I alt 21 projekter med samarbejder mellem boligselskaber og lokale idrætsforeninger har fået støtte gennem BL - Danmarks Almene Boligers Vær Med-puljen til indsatser, der bekæmper ensomhed og mistrivsel.

Volleyklubben Vestsjælland vil for eksempel sammen med Slagelse Boligselskab og FOB Slagelse invitere alle beboere i ungdomsboligerne med til volley-træning, stævne og fællesspisning til sommer.

Et større projekt er boligselskabet DAB, der i de tre kommuner Hillerød, Høje-Taastrup og Guldborgsund vil skabe idrætstilbud og aktiviteter ud fra beboernes ønsker  i samarbejde med de lokale idrætsforeninger.

Hjælper beboere ind i sunde fællesskaber

Den type samarbejder på tværs skaber en særlig synergieffekt, som forhåbentlig kommer beboerne til gode, mener administrerende direktør for BL, Bent Madsen.

”Under coronakrisen er det blevet tydeligere end nogensinde, at vi alle bør bidrage med det, vi er bedst til på tværs af sektorer. I de almene boligområder er vi til stede, lige der hvor folk bor og kan spotte beboere, der har et særligt behov. Vi kan være de første til at invitere beboerne ud over dørtærsklen og forhåbentligt videre ind i nogle sunde fællesskaber i de lokale foreninger,” siger han.

Projekter i Vær Med-puljen handler om, at vi bedst bekæmper ensomhed og mistrivsel ved at handle, sådan som mange af de støttede projekter gør, når de inviterer folk ind i nye fællesskaber.

Trivslen stiger gennem idræt

DGI’s formand, Charlotte Bach Thomassen, glæder sig over de mange projekter, der er på vej fra idrætsforeningerne, som ofte har ansøgt puljen i samarbejde med DGI’s landsdelsforeninger.

”Når vi mødes om idræt og bevægelse, stiger trivslen blandt både børn, unge og voksne. Derfor er jeg rigtig glad for, at boligselskaber og idrætsforeninger finder sammen om at bringe positive, sjove og sunde aktiviteter ind i boligområdet og på den måde give ensomhed og isolation et skub ud af vores dagligdag. Vi har brug for at genstarte fællesskaberne,” siger DGI’s formand, Charlotte Bach Thomassen.

Bro til foreningsliv efter corona

Ambitionen er nu, at de mange nye indsatser og samarbejder vil invitere børn, unge, voksne og ældre ud i positive fællesskaber i hele landet og derved mindske ensomheden og mistrivslen. Måske endda med nye relationer til foreningslivet at bygge videre på, siger Bent Madsen.

”Pengene i Vær Med-puljen skal komme flest muligt almene beboere til gode. Både akut og på længere sigt. Ved at samarbejde med det lokale foreningsliv er vi overbeviste om, at vi ikke blot får bedre projekter, men også får etableret nogle lokale samarbejder mellem boligorganisationer og idrætsforeninger, som kan komme beboerne til gode også på den anden side af coronakrisen.”

Om Vær Med-puljen

Et bredt flertal af Folketingets partier har indgået en aftale om at fordele i alt 50 millioner kroner til indsatser imod ensomhed under covid-19-pandemien.

BL - Danmarks Almene Boliger er blevet tildelt 15 millioner, som udmøntedes i Vær Med-puljen. Puljen kunne søges af boligselskaber, der vil lave projekter og indsatser, der bekæmper ensomhed og mistrivsel. Indsatserne skal ske i samarbejde med det lokale foreningsliv.

I alt blev der indsendt 134 ansøgninger til Vær Med-puljen for et samlet beløb på 28,7 millioner kroner. Heraf modtog 89 samarbejder støtte for i alt 15 millioner kroner.