Medlemstal viser fremgang i klassiske holdidrætter

Traditionel foreningsidræt som fodbold, gymnastik og håndbold vokser i DGI’s medlemstal for 2023. Væksten drives især af, at flere børn og unge er vendt tilbage til holdidrætterne, og det er bemærkelsesværdigt, mener idrætsforsker.

Gymnastik er en af de holdidrætter, som har vækst i medlemstallene. Her er tallet nu over niveauet før corona. Arkivfoto. Foto: Kristian Franker Holm

2023-medlemstallet for DGI’s foreninger er dejlig læsning for foreningsledere, frivillige og trænere. Samlet set har foreningerne fået 96.119 medlemmer, svarende til en stigning på 5,4 procent i forhold til 2022. Der er nu 1.867.765 medlemmer i de 6.740 idrætsforeninger under DGI.

Læs også: Idrætsforeningerne i DGI har 1,87 mio. medlemmer

Det er især de klassiske holdidrætter, der tegner sig for væksten i medlemstallene. Både håndbold og gymnastik er nu over medlemsniveauet fra 2019 – før corona – og DGI’s fodboldklubber fortsætter også den flotte medlemsvækst, der har været siden 2021.

Håndbold vokser med 4,8 procent til 103.346 medlemmer, fodbold fortsætter medlemsudviklingen med en stigning på 6,7 procent og runder 300.000 medlemmer, mens gymnastik går frem med 7,3 procent til 298.283 medlemmer. Og det glæder formand i DGI Gymnastik, Asbjørn Nielsen. Han hæfter sig især ved, at medlemsvæksten primært sker blandt børn og unge.

"At vi nærmer os 100.000 børn i 0-6 års-alderen, der dyrker gymnastik, synes jeg er fantastisk i forhold til børnenes motoriske udvikling, som vores foreninger og de dygtige instruktører er med til at understøtte. Det glæder mig, at vores foreninger fortsat formår at lave spændende tilbud til børnene og deres forældre. Også at flere drenge og mænd finder vej til gymnastikforeningerne. Dér er vi ikke på niveau med 2019 endnu, men foreningerne er godt på vej," siger Asbjørn Nielsen.

Forsker: Bemærkelsesværdig udvikling

At det netop er klassiske holdidrætter som fodbold, gymnastik og håndbold, der vokser, kommer bag på Karsten Elmose-Østerlund, der er lektor og ph.d. ved Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet.

Medlemstal 2023: Fodbold, håndbold og gymnastik

Fodbold:

2019:                 248.261

2020:                 235.634 (-5,1 %)

2021:                 265.618 (12,7 %)

2022:                 287.554 (8,3 %)

2023:                 306.892 (6,7 %)

Gymnastik:

2019:                 297.033

2020:                 268.753 (-9,5 %)

2021:                 254.816 (-5,2 %)

2022:                 277.918 (9 %)

2023:                 298.283 (7,3 %)

Håndbold:

2019:                 99.935

2020:                 99.599 (-0,3 %)

2021:                 93.664 (-6 %)

2022:                 98.608 (5,3 %)

2023:                 103.346 (4,8 %)

"Tallene overrasker mig en lille smule, al den stund at vi over en årrække har set den modsatte udvikling. At medlemstallene i holdidrætter er stagneret eller ligefrem gået tilbage, både for voksne men også teenagere og børn," siger han.

Karsten Elmose-Østerlund peger på, at individuelle og selvorganiserede motionsformer som fitness, løb og styrketræning har vundet mere indpas de senere år, både herhjemme og internationalt. Det gælder også i den yngre del af befolkningen, og det har også været på bekostning af traditionelle foreningsidrætter. Derfor er det bemærkelsesværdigt, at udviklingen i holdidrætterne er vendt, siger han.

Læs også: 2,4 millioner: Idrætsforeningernes medlemstal i DGI og DIF slår rekord igen

Tilvalg af fællesskaber

"Ting kommer tit i bølger, så det kan godt være, at det, vi ser nu, er en bølge i den anden retning, hvor holdidrætter ser en opblomstring. Det kan der være mange årsager til, og der kan være forskellige forklaringer bag udviklingen i de enkelte idrætter. Fodbold har haft fordel af, at det var en af de første idrætter til at åbne under corona, men det var ikke tilfældet for gymnastik. Så jeg kan ikke pege på en entydig forklaring. Men det bliver interessant at se, hvordan billedet er om 4-5 år. Om det en tendens, der er blivende," siger Karsten Elmose-Østerlund.

Han hæfter sig også ved, at væksten i holdidrætterne primært sker blandt børn og unge. For selvom der kan sagtens være fællesskaber i motionsformer som fitness og løb, så er det andre fællesskaber, typisk mindre og mere lukkede, end dem man finder i fodbold og håndbold, siger han.

"Tallene kan være et udtryk for, at børn og unge, eller deres forældre, ønsker begge dele – både fleksibiliteten i de selvorganiserede motionsformer som løb, gåture eller fitness, men at man også værdsætter de forpligtende fællesskaber i holdidrætterne, og det man får ud at dyrke en idræt, hvor du er afhængig af andre, og de er afhængige af dig," siger han.

Fodbold er medlemstopscorer

Fodbold er med 306.892 medlemmer den største idræt under DGI. Der er næsten 60.000 flere medlemmer end 2019 og 19.000 flere end 2022, og det glæder Lars Møller, hovedbestyrelsesmedlem i DGI og formand for DGI Fodbold, at så mange har fundet vej til fodboldbanerne det seneste år.

"Vi ved, at fællesskaber er med til at styrke trivslen og motivationen, især hos børn og unge, så det er meget glædeligt, at vores medlemmer har fået endnu flere holdkammerater, og at endnu flere foreninger kan se fordelen og værdien i at være med i DGI-fællesskabet. I DGI har vi meget fokus på at styrke foreningernes evne til at skabe motiverende og sjove idrætsmiljøer for børn og unge, og den indsats bliver jeg bekræftet i, når jeg ser de nye medlemstal," siger Lars Møller.